Archive

Archive for January, 2014

Islam Manhaj Perubahan

January 25, 2014 1 comment

Manhaj perubahan adalah kefahaman terhadap cara bagaimana sesebuah perubahan itu dilaksanakan. Apabila kita meneliti senario umat Islam hari ini, dan menilai bagaimana sesebuah gerakan Islam itu bergerak, sebenarnya banyak kepelbagaian kaedah dan cara kerja gerakan Islam adalah berpunca daripada perbezaan manhaj perubahan yang mereka imani.

Saya bawakan beberapa contoh dalam meneliti manhaj perubahan.

  1. Ada pihak yang yakin bahawa kaedah mengubah nasib umat terletak kepada kekuatan ekonomi. Bertitik tolak daripada kefahaman ini, mereka bertungkus lumus cuba meningkatkan taraf ekonomi umat.
  2. Ada pihak yang meyakini bahawa nasib umat perlu diubah dengan memperbaiki iman masyarakat. Usaha-usaha dilakukan untuk menyemai iman dalam hati pengikut mereka. Gerak kerja mereka berlegar di sekitar masjid dan ibadah-ibadah khusus semata-mata.
  3. Ada pihak yang meyakini bahawa satu-satunya jalan perubahan adalah dengan doa. Kata mereka bukankan doa adala senjata orang beriman? Mereka pun tenggelam dalam doa-doa mereka, mencari saat maqbulnya doa pergi ke pelbagai tempat yang afdhal untuk berdoa.
  4. Ada juga pihak yang mengatakan bahawa satu-satunya jalan perubahan adalah dengan memiliki kekuasaan. Apabila kuasa telah berada pada tangan mereka, barulh Islam dapat dilaksanakan.
  5. Ada pihak juga yang meyakini bahawa perubahan yang dianjurkan oleh Islam cuma bersifat spiritual dan tiada kaitan dengan dunia dan perjalanan kehidupan. Islam cumalah agama untuk memastikan kebahagiaan di akhirat semata-mata.
  6. Di sana juga ada kelompok yang mendakwa bahawa Islam cuma boleh dilaksanakan dengan jalan jihad dan peperangan. Maka lahirlah kelompok yang menghalalkan pertumpahan darah atas nama agama, tanpa hujah yang jelas.
  7. Ada juga kelompok yang mengatakan bahawa manhaj perubahan dalam Islam ialah dengan akhlak yang baik, lunak dan lemah lembut, tanpa langsung memerlukan kuasa dan kekuatan.

Contoh-contoh yang saya bawakan mungkin kelihatan agak simplistic, namun hakikatnya inilah logik yang digunakan sebagai hujah untuk membenarkan kefahaman masing-masing. Nas- nas daripada Al-Quran dan Sunnah di petik-petik secara terpilih dan diterjemah untuk menyokong kefahaman masing-masing.

Pengajaran daripada Al-Quran, Sirah Rasulullah dan sunnah yang kita warisi daripada sahabat-sahabat baginda perlu ditelaah daripada perspektif yang syumul dengan disiplin ilmunya yang tersendiri. Sekiranya, Islam ditafsirkan dan diterjemah secara terpisah-pisah, maka kaedah-kaedah simplistik sepertimana contoh di atas adalah antara hasil yang pasti.

Keupayaan dalam menterjemah pengajaran daripada sumber yang shahih, dengan kaedah dan disiplin ilmu yang tepat sebenarnya amat diperlukan supaya akhirnya ilmu-ilmu Islam ini tidak cuma tinggal teori yang terpisah daripada realiti semasa. Kegagalan mengaplikasikan ilmu-ilmu ini akhirnya menyebabkan Islam kelihatan jumud, tidak relevan, kolot dan tidak sesuai lagi digunapakai.

Sebenarnya Islam adalah sebuah manhaj yang syumul yang telah terbukti kejayaan perlaksanaannya. Kita melihat bagaimana kedatangan Islam telah mengubah perjalananan dunia dan mengangkat martabat bangsa Arab menjadi peneraju dunia berabad lamanya. Perubahan yang di bawa oleh Rasulullah adalah perubahan yang syumul yang merangkumi aspek spiritual dan keimanan, emosi dan perasaan, intelek dan kecerdikan mahupun aspek kekuatan jasmani, fizikal dan material. Perubahan yang dibawa oleh Rasulullah bermula daripada perubahan manusia itu sendiri, mengubah tujuan hidupnya, mengubah keinginan dan kehendaknya, mengubah halatuju perjalanan hidupnya. Kelompok manusia inilah yang berusaha membawa perubahan dalam masyarakat sekitarnya, dalam negaranya, dan dalam dunianya. Di sana ada peranan qudwah melalui akhlak yang baik, ada peranan hujah dan dialog, ada tempatnya memerlukan kuasa, kekerasan dan jihad. Mengabaikan kesyumulan aspek perubahan dan mengenepikan kaedah-kaedah tertentu dan memencilkan perlaksanaan Islam dalam konteks yang sempit adalah kesimpulan yang salah.

Marilah kita memahami Islam dan manhajnya yang syumul. Itulah titik mula perubahan dalam diri kita.

Image

Apa ada dengan USRAH?

January 19, 2014 Leave a comment
Usrah

Gambar Hiasan: Kredit kepada http://jalananterus.blogspot.com

Apa ada dengan usrah?

Suatu masa dulu usrah ni sesuatu yang agak alien dan terlibat dalam usrah ni sering dikaitkan dengan kegiatan subversive, anti-establishment dan juga pro-pembangkang.

Tapi hari ni, usrah ni boleh jumpa kat mana-mana dan dilakukan oleh sesiapa sahaja. Program surau untuk kaum ibu pun namanya usrah, program ‘get-together’ sesama kawan-kawan pun jadi usrah, program baca Yasin malam jumaat pun jadi usrah dan perjumpaan simple untuk berkongsi tazkirah juga ada yang panggil usrah, bahkan telah ada program radio dan TV hari ini yang berbentuk usrah atau disebut sebagai halaqah.

Akhirnya apa ada dengan usrah? Best sangatkah masuk usrah? Apa yang penting sangat ada usrah?

Saya dah kenal usrah sejak daripada masuk sekolah menengah. Masuk sekolah berasrama penuh, usrah tu jadi program wajib setiap minggu untuk kami dalam tingkatan satu dan dua. Masuk tingkatan tiga, usrah jadi optional untuk sesiapa yang berminat sahaja. Masuk tingkatan empat, mana-mana yang masih minat nak berusrah boleh jadik naqib pulak untuk pelajar tingkatan satu dan dua. Apa yang dibincangkan dalam usrah sekolah saya masa tu sangat-sangat bergantung kepada siapa “abang naqib” yang bawa usrah. Ada yang suka baca kisah wali akan cerita pasal wali, ada yang suka cerita fadilat-fadhilat akan baca kitab fadhail, ada juga yang cerita isu politik, isu semasa dan macam-macam lagi, tak kurang juga isu-isu berkaitan remaja yang baru mencapai akil baligh. Saya ingatkan usrah tu cuma program sekolah dan akhirnya habis sekolah, tamatlah episod usrah saya.

Bila sampai di Universiti, saya terkejut bila seoarang abang senior ajak saya usrah. Terfirkir saya, “tak habis-habis lagikah usrah?” Tapi saya tetap juga cuba untuk ikut dan saya dapati, usrah baru saya sangat berbeza daripada usrah sekolah saya. Saya lebih menghargai usrah baru ini. Saya lebih faham apa ertinya saya menjadi seorang Mukmin.

Masuk tahun kedua saya di university, saya dah jadi antara orang paling senior di kalangan pelajar Malaysia di Melbourne pada masa itu. Secara tak langsung, saya jugak cuba buat usrah untuk adik-adik yang baru sampai. Pada masa itu, usrah cuma jadi sumber tazkirah untuk kami yang berada di bumi asing, sekali-sekala bincang pasal agama, dan yang paling penting dapat makan beramai-ramai.

Namun, saya masih tertanya-tanya, akhirnya usrah ni setakat perjumpaan mingguan ini sahajakah? Dan adakah ia akan berakhir sebagaimana berakhirnya usrah sekolah apabila tamatnya zaman persekolahan.

Untuk menjawab persoalan yang ada, dan untuk mencari pengisian diri untuk akhirnya dapat bawa kepada adik-adik junior dalam usrah mereka, saya pun cuba terlibat dalam apa sahaja program-program Islam yang ada. Sesekali ada orang daripada ahli jemaah tabligh ajak pergi masjid atau majlis bayan mereka, saya meluangkan masa untuk turut serta. Kalau ada public lecture yang dianjurkan oleh beberapa kumpulan umat Islam di Melbourne masa tu, saya pun turut sama. Pernah juga duduk belajar rasmul bayan dengan rakan-rakan Muslim dari Indonesia, kadang-kadang ada juga terlibat dengan halaqah-halaqah umat Islam yang memang menetap di Australia.

Akhirnya saya temui satu kelompok usrah yang pada saya mempunyai hala tuju yang jelas, berlandaskan prinsip-prinsip syarak daripada quran dan sunnah, yang menelaah realiti hari ini berdasarkan interpretasi yang jelas. Dari usrah ini, saya dapat betulkan bacaan al-quran dan memahami maknanya, menghafal beberapa juzuk daripadanya dan memahami tuntutan ayat-ayat Allah, juga belajar hadith-hadith yang sohih, beramal dengan doa-doa dan zikir-zikir yang ma’thur dan juga memahami tuntutan ubudiyyah yang merangkumi segenap aspek hidup. Daripada usrah ini, saya belajar melawan tuntutan nafsu dan membuang kepentingan diri. Jalan amal terbentang jelas di hadapan saya. Teori-teori yang saya pelajari amat dekat dengan realiti semasa.

Inilah usrah yang saya kenali. Semoga saya terus thabat di jalan ini. Dan saya sangat sarankan supaya rakan-rakan yang telahpun mengenali usrah supaya menilai kembali apa makna usrah yang anda ikuti.

 

Loving the enemy?

January 19, 2014 Leave a comment

58_22

I was refreshing my memorization of the chapter Al-Mujadalah this morning. In the the last verse, i was deeply touched by its meaning:

22. Thou wilt not find any people who believe in Allah and the Last Day, loving those who resist Allah and His Messenger, even though they were their fathers or their sons, or their brothers, or their kindred. For such He has written Faith in their hearts, and strengthened them with a spirit from Himself. And He will admit them to Gardens beneath which Rivers flow, to dwell therein (for ever). Allah will be well pleased with them, and they with Him. They are the Party of Allah. Truly it is the Party of Allah that will achieve Felicity.(58.22)

I was contemplating about the current issues in Malaysia where relation between Musllim and Non-Muslim was tested time and again. Some of the issues have been politicised too much that we loose focus on the real events that are happening.

The Muslim Ummah in Malaysia are too divided into their own political spectrum that all issues, including those pertaining to the Muslim and Islam are subjected to this political inclination. All decision and opinion are based on how much these issues will affect their political aspiration.

Trapped in this political spectrum, some will choose to stay silent if their stance is deemed to be politically unpopular. Many issues are not clearly addressed based on the Islamic principles, and again political correctness took control over any other factors.

Some of the Muslim group then clearly misinterpret the general idea about tolerance, peace and hikmah (which often be translated as wisdom). These values, up to certain extent is part of the message of Islam. However, they may have forgotten that such values are limited to some circumstances and in other circumstances other values may take precedences. There are places where Islam require harshest punishment, and there are conditions where love and mercy are prohibited.

Just like the meaning of verse that I have quoted above, clearly there is no love for those who clearly are the enemy of Islam. Dealing with Non-Muslim, we need to be clear whom are those who are our audience in spreading the word of Islam, and whom are those who clearly is the enemy of Islam and Muslim through their words and action. And of course, these two are not the same and needed to be engaged with using different approaches.

Samakah ISMA dengan UMNO?

January 8, 2014 Leave a comment

Setelah selesai sessi Forum Cabaran Umat Islam di Malaysia di Rochester baru-baru ini, seorang peserta datang membisikkan satu soalan, bunyinya lebih kurang begini: “Saya nampak ISMA ni memperjuangkan Melayu, apa beza ISMA dengan UMNO yang juga memperjuangkan nasib Melayu?”

Saya tidak dapat mengagak kenapa soalan seumpama ini ditimbulkan. Sebuah parti besar yang sejarahnya melebihi setengah abad, dengan segala kisah suka duka bangsa Melayu, manakan boleh disamakan dengan sebuah NGO yang baru setahun jagung seperti ISMA.

Forum Rochester

Walau apapun sebab soalan ini ditanya, ini adalah pandangan saya.

Saya ingin jelaskan sekali lagi sebagaimana yang telah diperkatakan oleh pimpinan-pimpinan ISMA, slogan Melayu Sepakat Islam Berdaulat merupakan satu strategi semasa yang menyeru oramg Melayu yang sememangnya beragama Islam supaya bersepakat dalam isu umat Islam. Kesepakatan di kalangan orang Melayu yang merupakan majoriti umat Islam di Malaysia, merupakan satu faktor penting ke arah mendaulatkan Islam dalam konteks Malaysia. Sekiranya  kelompok majoriti ini tidak mampu bersepakat dalam isu kepentingan umat, maka umat Islam dan isu-isu umat Islam akan terus menjadi bahan percaturan politik semasa. Kita menyaksikan bahawa bagaimana kelemahan bangsa Melayu dalam segenap aspek hidup sebenarnya memberi kesan kepada perkembangan Islam di tanah air. Keindahan dan kemuliaan Islam tidak dapat diserlahkan dalam keadaan majoriti penganutnya menghadapi pelbagai permasalahan.

ISMA menjadikan bangsa Melayu sebagai sasaran dakwah dan menjadikan usaha memperkasakan jatidiri orang Melayu sebagai salah satu gerak kerja yang utama ke arah memartabatkan Islam dalam struktur negara. Kita akui dalam banyak perkara, perlaksanaan Islam di Malaysia masih belum bersifat syumul dan menyeluruh seperti yang dituntut oleh agama.

Apabila kita bandingkan UMNO dengan ISMA, terlalu besar jurang bezanya walaupun tidak dinafikan bahawa mungkin terdapat beberapa seruan ISMA yang kelihatan selari dengan kepentingan UMNO. Bahkan, dalam seruan kesepakatan yang ISMA canangkan, seruan ini sebenarnya melangkau batas politik dan sempadan kepartian sedia ada.

UMNO merupakan parti politik yang sememangnya seluruh jenteranya adalah bekerja untuk kepentingan politik, manakala ISMA cuma menjadikan politik sebagai salah satu daripada gerak kerja yang banyak dalam pelbagai aspek pembangunan masyarakat. Kerja-kerja politik dalam ISMA hanyalah dilaksanakan oleh sebuah biro, disamping biro-biro yang lain dan dalam ruang lingkup yang bersangkutan dengan kepentingan umat Islam semata-mata.

UMNO meletakkan pembangunan ekonomi sebagai salah satu agenda besar untuk mengubah nasib orang Melayu sedangkan ISMA menganggap bahawa penyelesaian kepada permasalahan bangsa Melayu sebenarnya berpaksikan pengamalan Islam yang syumul. Islam sahajalah yang mampu mengangkat darjat bangsa Melayu sebagaimana yang telah dibuktikan oleh sejarah bangsa Melayu itu sendiri. Melayu berada pada puncak kegemilangan dengan berpegang kepada agama Islam.

Secara terang, UMNO juga ada masalahnya yang tersendiri. Tanpa menafikan sumbangan UMNO kepada pembangunan bangsa Melayu dalam sejarahnya yang panjang sejak daripada perjuangan menentang Malayan Union, kita juga tidak dapat menafikan bahawa UMNO ada sumbangannya terhadap penyakit-penyakit dan gejala yang menimpa umat hari ini. Setelah kita mencapai kemerdekaan lebih 50 tahun yang lalu, dengan UMNO memegang tampuk pemerintahan selama tempoh itu, negara kita cuma mengecapi pembangunan dari sudut material sedangkan jatidiri bangsa masih di takuk lama. Minda kita masih terjajah dan kita masih lagi mencedok makna pembangunan sebagaimana difahami bangsa penjajah. Pengamalan Islam kita masih berada pada tahap yang lemah dan Islam cuma dilihat sebagai ritual-ritual dalam pengertian yang terpisah-pisah.

Amat jauh jurangnya antara UMNO dan ISMA . Saya meletak harapan saya kepada ISMA sebagai penyelesaian kepada kemelut bangsa Melayu ke arah mendaulatkan Islam di Malaysia, menjauhi sempadan politik kepartian yang sempit dan dan ketaksuban kepada bangsa semata-mata.

PolitikISMA

Categories: Bangsaku Tags: , , ,

2013 in review

January 7, 2014 Leave a comment

The WordPress.com stats helper monkeys prepared a 2013 annual report for this blog.

Here’s an excerpt:

The concert hall at the Sydney Opera House holds 2,700 people. This blog was viewed about 27,000 times in 2013. If it were a concert at Sydney Opera House, it would take about 10 sold-out performances for that many people to see it.

Click here to see the complete report.

Categories: Uncategorized