Archive

Archive for March, 2013

Manhaj Perubahan Ummah : Adakah sesuatu yang “simple”?

March 21, 2013 Leave a comment

“Simplicity” memang mempunyai tarikan yang tersendiri. Manusia senang tertarik dan mudah untuk menerima sesuatu yang “simple”, berbanding perkara yang lebih rumit atau “complicated”.

Apabila berbicara mengenai Manhaj Perubahan Ummah atau boleh juga disebut kaedah mengubah (atau juga disebut sebagai islah/taghyir/reformasi/transformasi), alangkah baiknya seandainya ia merupakan sesuatu yang simple dan mudah.

Sepanjang pengalaman saya mengenali pelbagai gerakan Islam yang wujud pada hari ini, saya melihat wujud kecenderungan untuk “over-simplify” manhaj perubahan yang difahami masing-masing. Sebagai contohnnya, saya kemukakan beberapa ayat yang saya pernah dengar, dalam mengemukakan penyelesaian terhadap masalah ummah, dalam merubah realiti umat Islam, antaranya:

  1. Imam Mahdi akan datang dan menyelesaikan masalah umat, dan menyatukan umat daripada segala perpecahan. Kita menanti dan tertunggu-tunggu saat itu.
  2. Kita cuma perlu usaha atas Iman, apabila sempurna Iman kita, semua masalah kita akan selesai.
  3. Kita cuma perlu tumbangkan kerajaan yang zalim, tegakkan kerajaan Islam, semua masalah kita akan selesai.
  4. Masalah kita akan selesai sekiranya kita dapat keluar dari kemelut kemiskinan, jihad ekonomi adalah perkara paling aula yang kita perlukan.
  5. Kita cuma perlu tegakkan Khilafah, dengan adanya khilafah segala permasalahan umat akan selesai.
  6. Kita cuma perlu lancarkan jihad fisabilillah. Itu sahaja penyelesaiannya.
  7. Kita cuma perlu kembali kepada Islam.

Tanpa menafikan bahawa wujud kebenaran dalam beberapa contoh di atas, kita tidak mahu umat Islam sekadar berharap tanpa melakukan apa-apa tindakan. Lebih malang lagi, apabila usaha dan tenaga difokuskan tidak kena pada tempatnya.

Manhaj perubahan yang saya fahami tidaklah begitu simple sehinggakan kita meremehkan usaha yang perlu dilakukan. Ia tidak juga terlalu besar sehingga yang tinggal hanya sekadar retorik yang tidak membuahkan amal. Perubahan juga bukan semata-mata menunggu berlaku keajaiban yang akan memenangkan umat.

Manhaj perubahan yang saya fahami bermula daripada tarbiyah individu sehingga melahirkan satu kumpulan umat yang akan mampu memikul tanggungjawab meneraju perubahan umat. Individu-individu ini membentuk keluarga yang mendidik anak-anak mereka sebagai pewaris perjuangan ini, kerana perjalanan perubahan umat tidak akan sempat disempurnakan oleh satu generasi. Inilah yang dimulakan oleh Rasulullah dengan para sahabatnya selama 13 tahun di Mekah, sebelum berlakunya peristiwa hijrah. Tarbiyah pada fasa ini membentuk generasi yang memiliki iman yang mantap, keazaman yang tinggi, yang cintakan akhirat melebihi dunia, yang sanggup bekorban demi agama yang diperjuangkan.

Tarbiyah ini membolehkan kumpulan tersebut memimpin umat untuk bangkit. Kita melihat kumpulan ini menjadi tunjang kepada masyarakat pada setiap fasa kebangkitan umat. Kaum muslimin di Mekah mempunyai Rasulullah dan beberapa orang tokoh sahabat yang hampir sebagai tunjang mereka. Semasa berlaku peritiwa Hijrah, kaum Muhajirin dan ansar yang menyertai bai`ah aqabah menjadi tunjang kaum muslimin di Madinah. Semasa negara Islam Madinah bangkit, ahli badar seramai 313 orang yang terdiri daripada Muhajirin dan Ansar menjadi tunjang masyarakat Madinah, apabila Islam berkembang di seluruh tanah arab, Masyarakat Muslim di Madinah dan Mekah menjadi tunjang umat. Semasa peristiwa murtad berleluasa selepas wafatnya Rasulullah, para muslimin di Mekah dan Madinah tidak pernah berganjak daripada keimanan mereka. Generasi tunjang inilah yang mempertahankan dakwah pada setiap fasa, melawan setiap bentuk tentangan. Mereka tidak sesekali berganjak dengan ujian yang berbentuk kesusahan mahupun kesenangan.

Sejarah menjadi saksi bagaimana umat ini bangkit daripada usaha seorang rasul, menjadi sekelompok manusia, kemudian sebuah masyarakat, kemudiannya negara, lalu berkembang menjadi empayar sehinggalah mereka meneraju dunia dalam segenap aspek selama berates tahun, sehinggalah jatuhnya umat apabila mereka lalai daripada tanggungjawab mereka sebagai hamba Allah dan Khalifah-Nya di muka bumi.

Melihat perjalanan sejarah ini, kita simpulkan bahawa manhaj perubahan umat bukan sesuatu yang simplistic, yang boleh dijayakan dengan usaha yang ala kadar. Ia juga bukan sebuah keajaiban yang cuma perlu dinanti masanya. Ia tidaklah terlalu besar sehingga tiada apa yang kita mampu lakukan sebagai individu untuk menuju ke arah itu.

Tarbiyahnya pula bukan sekadar pada ilmu-nya, bukan sahaja pada jasadnya, bukan sahaja pada rohnya, bukan sekadar motivasi, tidak sekadar emosi, bukan sekadar laungan dan tidak hanya angan-angan. Ia memerlukan tarbiyah yang menyeluruh bersumberkan Quran dan Sunnah yang menjadi titik kekuatan generasi terdahulu. Dan semuanya dilakukan dengan keikhlasan hanya untuk mencari redha Allah, semata-mata.

Marilah kita sama-sama menjadi sebahagian daripada penyelesaian kepada masalah umat, bukan sebahagian daripada punca msalah tersebut. Setiap individu ada tanggungjawabnya dan setiap orang akan dipersoalkan atas tanggungjawab itu.

Sekurang-kurangnya, setiap individu perlu berusaha untuk lebih memahami Islam, menjadi muslim yang lebih soleh dan sentiasa berusaha utk lebih hampir kepada Allah. Sesungguhnya kebangkitan umat akan kian hampir dengan solehnya setiap individu di dalamnya.

Semoga Allah mengganjari dan memberi kekuatan untuk kita terus beramal atas jalan ini.

Allahulmusta`an….

Advertisements

Sin is just like a tree

March 19, 2013 Leave a comment

Just remembered about the content of the Friday Sermon in the new big mosque at 1216 Hunt Club Road in  Ottawa last Friday, a good simple analogy was shared:

A sin is like a tree, when it is small it is easier to be removed. But when you delay the removal, it will grow day by day, the roots will get deeper and stronger and the tree is getting bigger. In the mean time, you are growing older and your body become weaker. Then came one day, you will no longer be able to uproot the tree.

Don”t delay your repentance!

Categories: Sharing

And they have a new POPE!

March 14, 2013 1 comment

For the past week, I have been listening rather closely to the election of the new Pope to lead the world 1.2 billion Christian Catholics, which become one of the major news in the local radio I listened to on the way to and from my office. There is a particular attention to the issue over here for two main reasons; the first: Quebec was once said to be the capital of Catholics in pluralistic Canada; the second: Cardinal Marc Ouellet of Quebec is said to be one of the close contender to be elected as Pope.

Why this issue attract my attention?

The radio coverage on this issue during the past week brought out a number of questions:

  1. The relevance of religion in the general people day to day lives.
  2. The solution and closure to a number of sexual abuses within the churches around the world.
  3. The future willingness of churches to embrace homosexuality, abortion and contraception, among others.

Cardinal Marc Ouellet according the radio coverage is said to be among the conservative cardinal, in which in one of his speech said “we are not here to please people, we are here to say what God say, what the Book say”

As a Muslim, I do believe that is exactly why religion is needed, so that people will behave in accordance to the way that the God wanted all people to be, in which the word of god was spread by the prophets and his companions and kept alive in the Script of Quran.

This afternoon, when I noticed that the Pope have been chosen, and Pope Francis (Cardinal Jorge Mario Bergoglio of Argentina) was chosen, one of the earliest description from AP was “He is well-known for his humility and espouses church teachings on homosexuality, abortion and contraception”

In my mind, the Catholics seem to be losing its grip and now were forced to change to stay relevant.

I do really hope that same attempt to “change to stay relevant” will not be applied to Islam, although I have seen the same undercurrent currently being spearheaded by the so-called moderate Muslim. Islam is a religion of moderation and there is no need to further moderate or liberate this beautiful, complete religion.

Islam is the way of life till the day of judgement!

 

Categories: The World Tags: , ,

Obsessive Compulsive “Political” Disorder: Cabaran tarbiah ummah hari ini

  1. Jangan cari istilah ini dalam Dictionary of Medical Terms, this is not one of those medical jargons.
  2. Saya berdepan dengan banyak keadaan yang mana perbincangan sesebuah isu diputuskan dengan beberapa ayat yang berbunyi begini:
    • Ha! Ni semua sebab kerajaanlah kita jadi macam ni!
    • Itu semua sandiwara politik!
    • Ini konspirasi tahap tertinggi!
    • Sebab UMNO lah negara kita jadi macam ni!
    • Ni semua salah kerajaan!
  3. Apabila kita terlalu melihat dari satu aspek semata-mata, maka kesimpulan-kesimpulan janggal ini akan sentiasa keluar, walau apa pun masalahnya, dan walau apa pun penyelesaian yang sebenarnya.
  4. Daripada kesimpulan yang simplistik ini, maka penyelesaian yang diambil lebih simplistik lagi. Antara ayat yang saya selalu dengar:
    • Tak ada cara lain, kita kena buah kerajaan yang ada!
    • Jangan hiraukan sandiwara ni! Semuanya Karut!
    • Asal bukan UMNO! Siapa pun tak kisah
    • Yang penting kita kena menang dulu, cerita lepas menang tu belakang kira
    • Ubah kerajaan!!!!
  5. Di satu pihak lagi, ada golongan yang begitu allergic dengan sesuatu yang bernama Islam, terus sahaja dikaitkan dengan pembangkang, subversive, terrorist, militant dan sebagainya.
  6. Persoalan yang saya nak bawakan, patutkah pemikiran simplistik ini dibiarkan berleluasa begini? Antara bahaya yang sangat besar sekiranya pemikiran sebegini berleluasa ialah kita akan kehilangan rasional dan gagal melihat sesuatu perkara yang sebenarnya kompleks dan perlu diteliti dengan sebaik-baiknya.
  7. Sekiranya pandangan atau “approach” sebegini datang dari kalangan orang awam, mungkin masih boleh dimaafkan. Namun saya amat risau apabila perkataan dan pandangan simplistic sebegini saya dengar daripada pihak pimpinan.
  8. Tanpa dinafikan bahawa banyak perkara dalam perjalanan negara setelah merdeka sejak 1957 perlu kepada perubahan dan penambahbaikan, usaha perubahan dan penambahbaikan itu perlu dilakukan dengan berhati-hati dan dengan penuh ketelitian. Kita tidak mahu menjadi tikus yang membaiki labu, dan kita tidak juga mahu masuk ke mulut sang harimau setelah melepaskan diri dari mulut sang buaya.
  9. Kita mahu supaya usaha penambahbaikan mengambilkira realiti semasa dan bukan semuanya perlu kembali bermula daripada sifar. Mengenalpasti dan mengiktiraf pencapaian semasa merupakan satu titik penting dalam usaha penambahbaikan.
  10. Pemikiran simplistic ini juga akhirnya meletakkan seseorang itu dalam keadaan yang negatif sehingga dia lupa bahawa kemungkinan dirinya sendiri adalah punca yang menyumbangkan kepada sesuatu masalah. Padahal, ada perkara yang sepatutnya mampu dia ubah sebagai individu, bukan semata-mata perlu menunggu kerajaan berubah. Akhirnya, dia sibuk menuding jari tanpa berbuat apa-apa!
  11. Tindakan membutakan mata dan memekakkan telinga terhadap apa yang berlaku di sekeliling akan memerangkap diri kita sendiri. Kita hidup dalam persekitaran yang kompleks dengan ancaman yang pelbagai, sama ada yang terang mahupun yang tersembunyi.
  12. Kita menyeru supaya orang Islam keluar daripada sempadan kepartian yang membawa kepada pemikiran simplistik sebegini dan melihat setiap isu dari kacamata ISLAM dengan penafsiran yang shahih dan berwibawa, bukan sekadar tafsiran ayat yang dibuat dalam ceramah politik, yang jauh daripada kaedah tafsir yang sebenar.
  13. Saya membawakan beberapa isu penting yang seharusnya setiap Muslim menilai daripada neraca Islam. Antaranya:
    • Kedudukan Islam dalam kehidupan umat Islam
    • Kedudukan agama Islam dalam struktur negara Malaysia
    • Ancaman terhadap umat Islam daripada ketidakfahaman umat Islam sendiri (Antaranya : Islam Liberal, pengembangan ajaran Syiah dan ajaran sesat yang lain)
    • Ancaman terhadap umat Islam daripada perencanaan musuh Islam. (Antaranya : agenda Kristianisasi, gerakan pluralisme sedunia)
    • Ancaman terhadap kedudukan Islam yang sedia ada dalam sistem pemerintahan Malaysia : Antaranya : Kuasa Majlis Agama Islam negeri yang dipersoalkan, Wang Zakat: adakah dikira pendapatan negara, Mahkamah Syariah, Hak-hak Muallaf, Usaha Amar Makruf Nahi Mungkar yang dipersoalkan; Isu Murtad, Penggunaan Kalimah Allah oleh orang bukan Islam.
    • Hak Penduduk Asal umat Islam ke atas Negara
  14. Marilah kita kembali kepada Islam yang syumul dalam segenap aspek kehidupan kita. Marilah kita ingati kata-kata Imam Hassan Al-Hudhaibi: “tegakkan Islam di dalam dirimu, nescaya Islam akan tertegak di watanmu.”
  15. Sesungguhnya ada perkara yang mampu kita ubah sebagai individu, marilah kita ubah akhlak kita, tambahkan ilmu dan kefahaman kita, laksanakan Islam dalam setiap urusan kita, kerja kita, ibadat kita, urusniaga kita, pergaulan kita. Sesungguhnya negara Islam akan lebih cepat tertegak dengan umat yang faham dan beramal dengan Islam.

Melayu Sepakat Islam Berdaulat

Saya Undi Calon MUSLIM BERWIBAWA!

(saya tulis nota ini kerana begitu bosan dengan cakap-cakap simplistic, seolah-olah walau apapun berlaku, tanpa menilai dan berfikir panjang, tanpa tahu shahih atau tidak terus di label sebagai isu politik yang punya penyelesaian yang sangat ringkas! Isu terbaru; pencerobohan di Lahad Datu, begitu senang di label: « ah, ni sandiwara politik je» sampai ada polis mati pun, masih sandiwara?)

Ancaman sekadar gimik politik?

ISMA telah tampil dengan Kempen Selamatkan Ummah yang cuba membawa umat Islam ke arah menyedari hakikat wujudnya ancaman terhadap survival umat Islam khasnya di Malaysia pada hari ini. Antara ancaman yang diketengahkan ialah agenda pluralisme, liberalisme, Syiah, Kristianisasi dan LGBT. Sebetulnya, kempen ini telah bermula sejak akhir tahun 2011 dan jauh lebih awal daripada pengumuman ISMA untuk terlibat dalam PRU. Isu liberalisme pula telah disentuh dalam ucapan dasar presiden ISMA dalam AGM tahun 2006.

Saya cuba untuk memahami sesetengah orang yang seakan-akan “living in denial” dan tidak mahu melihat sedikitpun tentang ancaman ini. Malah mereka begitu menafikan akan wujudnya ancaman-ancaman ini, sambil mengatakan ini semua ini gimik politik semata-mata.

Apabila berhadapan dengan sikap pihak-pihak yang hidup dalam “denial” ini, maka saya bertambah yakin bahawa nasib umat berada dalam saat yang genting. Genting kerana bukan sahaja mereka gagal melihat ancaman yang ada, tetapi mereka tidak masih mahu membuta tuli setelah diberi peringatan.

Mari kita lihat sedikit fakta mengenai demografi atau kependudukan Malaysia. Terdapat dua gambarajah di sini, kedua-duanya bersumberkan Jabatan Perangkaan Malaysia.

Taburan Penduduk Mengikut Kumpulan Etnik 2012

Taburan Penduduk Mengikut Kumpulan Etnik 2010

Taburan Penduduk mengikut Agama , 2010

Kita dapat lihat bahawa penduduk bumiputera merupakan 67.4% daripada keseluruhan warganegara Malaysia, manakala mereka yang beragama Islam merupakan 61.3% daripada jumlah penduduk.

Adakah bilangan yang ramai itu merupakan satu petanda bahawa survival bangsa Melayu dan umat Islam berada dalam keadaan selamat? Berapa ramai daripada orang Melayu dan Islam benar-benar memahami ajaran Islam? Kita dapat lihat hari ini bagaimana umat Islam boleh berselisih dalam perkara yang amat asas, dalam isu Murtad contohnya yang telah jelas dan terang akan kedudukannya dalam agama. Berapa ramai yang sensitif apabila isu agama diperlekeh? Berapa ramai pula yang sanggup bangkit mempertahankan agama sekiranya diperlukan? Berapa ramai pula yang terkeliru dengan “dalil-dalil” umum seperti “Islam agama keamanan”, “tiada paksaaan dalam agama” “Islam agama Toleransi” dan sebagainya yang akhirnya menjadikan mereka rela berpeluk tubuh? Ini baru merujuk kesedaran setiap individu di kalangan umat Islam.

Kalau kita tengok isu politik pula, kita akan saksikan bagaimana bilangan yang ramai di kalangan politikus Melayu sekadar menjadi pemain yang “dipolitikkan“ atau menjadi mangsa percaturan politik. Mari kita rujuk kepada isu “Al-Kitab” contohnya,  bagaimana akhirnya mereka menggunakan tekanan politik untuk mendapat kebenaran pengedarannya sebelum pilhanraya Negeri Sarawak pada tahun 2011. Saya masih ingat akhbar TheStar milik MCA menggunakan isu Al-Kitab dengan menggambarkan bahawa jika isu ini tidak diselesaikan, BN akan kalah di Sarawak. Dalam masa yang sama PR menabur pelbagai janji. Akhirnya, BN yang telah sedia sarat dengan pelbagai isu seperti isu Ketua Menteri yang sudah tamat tempoh lakunya, akhirnya tunduk dengan tekanan. Kita dapat lihat bagaimana orang bukan Islam bersepakat walau berbeza parti.

Isu kristianisasi bukan isu kecil dan kita bukan sahaja berdepan dengan gerakan missionary tempatan, bahkan gerakan-gerakan ini mendapat sokongan dana, tenaga dan bantuan dari seluruh dunia.

Saya teringat perbualan saya dengan seorang rakyat mesir pada musim haji 2011 di masjidil-haram, beliau telah sedia maklum tentang suasana berbilang kaum di Malaysia. Beliau berkata, “Malaysia merupakan satu negara yang mendapat perhatian beliau kerana di Malaysia berlaku pertembungan agama dan budaya dalam bentuk yang baru. Pertembungan ini berlaku dalam suasana aman dan kadangkala tidak dirasai. Amat penting untuk umat Islam survive dalam pertembungan ini”

Kita mahu seboleh-bolehnya mengekalkan keamanan dan keharmonian yang ada. Namun, pada masa yang sama kita hendaklah sentiasa berwaspada dan tidak hanya bersangka baik terutama dengan wujudnya petanda bahawa kedudukan sedia ada sedang dicabar hari demi hari.

Marilah kita bersangka baik sesama umat Islam dan berhati-hati dalam urusan dengan orang bukan Islam terutama mereka yang jelas menentang Islam.

Melayu Sepakat Islam Berdaulat.

SAYA PILIH CALON MUSLIM BERWIBAWA!