Home > Bangsaku, Sharing > Assobiyyah Melayu dari Perspektif Islam

Assobiyyah Melayu dari Perspektif Islam

Berikut adalah nota saya daripada Ceramah oleh Ust Muhammad Fauzi Asmuni, di Masjid Al-Ikhlasiah, Pantai Dalam pada 29 April 2012

DBP dalam menterjemah Kitab Muqaddimah Ibnu Khaldun menggunakan ungkapan “semangat kekitaan” sebagai terjemahan kepada Assobiyyah.

Dihadapan kita ada kelompok yang memperjuangkan Islam dengan meninggalkan sepenuhnya istilah bangsa. Ada juga yang memperjuangkan bangsa semata-mata tanpa panduan dan asas daripada syarak dan agama.

Sayangkan keluarga, kaum dan bangsa adalah fitrah yang diiktiraf;
Kisah bilal yg rindukan makkah, madah Rasulullah,
Fitrah perlu dijaga dan dipelihara.

Sayang kepada bangsa sendiri lebih drpd bangsa lain adalah tidak dilarang pada asalnya.

Ibn Khaldun (sejarawan dan pakar sosiologi) memperkatakan ttg Larangan Assobiyyah;
Kaedah- apa jua yang allah dan rasulnya cela bukanlah satu pengharaman secara mutlak.

Contoh: Marah, marah yang dicela oleh hadith rasulullah, bukan bermakna marah itu tercela secara mutlak. Malah perlunya marah pada tempatnya.

Contoh: Syahwat, celaan apabila tidak kena pada tempatnya. Bukan celaan mutlak yang perlu dimatikan.

Sayang kepada bangsa sendiri adalah satu fitrah yang perlu dikawal dan diletak pada tempatnya.

Assobiyyah yang tercela; menolong bangsa sendiri dalam kezaliman. Membela kaum sendiri yang zalim, memberi sesuatu kpd kaum kerabat yang tidak berhak mendapatnya. Menganggap bangsa sendiri lebih mulia drpd org lain, lalu menzalimi orang lain.

Bolehkah menggunakan sentimen perkauman/semangat kekitaan utk mempertahankan Islam?

Kisah nabi2 menggunakan kaumnya sbg tonggak perjuangan;
Az-zariyaat-36; Nabi Luth tidak dibantu oleh keluarga. Hadith riwayat ahmad; Setelah Rasulullah membacakan ayat ini, baginda berkata; tidak diutuskan rasul (sesudah nabi luth) melainkan dengan perlindungan keluarganya.

Nabi Syuaib diutuskan untuk kaum madyan, dan nabi syuaib merupakan seorang yang lemah dari sudut fizikal sehingga kaumnya berkata; “kalau bukan kerana kerabatmu, nescaya telah kami rejam kamu.

Pengajaran daripada Kisah Dakwah rasulullah
Dakwah Islam bermula dengan keluarga baginda, Khadijah, Ali dan Abu Bakar adalah ister, sepupu dan sahabat terhampir dengan baginda.

Tahun ke-2 kenabian; Daripada 57 org yang memeluk Islam; 6 org daripadanya Bani Hashim (keluarga sebelah bapa), 6 Bani Zuhrah (keluarga sebelah ibu Rasulullah)

Tahun ke-3; nabi kumpulkan keluarga bapanya, Bani Hashim dgn Bani Muthalib sbg permulaan dakwah terang-terangan.
Walaupun cuma sedikit yang masuk Islam, bani hashim dan bani muthalib tetap mempertahankan nabi kecuali abu lahab.

Apabila kepungan dan boikot dikenakan oleh kafir quraisy, kepungan tersebut merangkumi bani hashim dan bani muthalib yg bukan Islam.

Org Quraisy cuma berkeras dgn Rasulullah apabila meninggalnya abu talib dan khadijah, dua orang yang kuat mempertahankan baginda.

Kisah Hijrah; selalu diperlihatkan bahawa nabi telah ditolak oleh bangsanya di makkah lalu berhijrah ke Madinah. Akan tetapi, sebenarnya, Rasulullah memiliki pertalian kekeluargaan dengan Bani Najjar di Madinah.

Datuk kepada Rasulullah, Syaibah Bin Hashim (nama sebenar abd muthalib) lahir dan membesar di Madinah drpd isterinya Salma binti Amru drpd Bani Najjar.

Drpd 6 org pemuda daripada Madinah yang menerima dakwah Rasul semasa musim haji sblm perjanjian aqabah, 2 drpd nya adalah drpd Bani Najjar.

Kefahaman bangsa tonggak yang memelihara kekuasaan Islam sepanjang zaman. Quraisy di zaman rasulullah dan khulafa’ ar-rasyidin, bani Umaiyyah dalam kerajaan Umaiyyah, bani Abbasiyyah, serta kaum Mamluk dan Saljuk (turki) menjadi bangsa tonggak kepada kerajaam Uthmaniyyah.

Ibn khaldun mensyaratkan assobiyyah di kalangan bangsa tonggak sbg unsur kekuatan dalam menegakkan Islam.

Dalam konteks Malaysia, berdasarkan kefahaman bangsa tonggak ini, bangsa Melayu sepatutnya memainkan peranan ini berdasarkan faktor sejarah, demografi dan bilangan mereka.

Seandainya dakwah supaya orang melayu kembali kepada Islam, dan memainkan peranan ini diabaikan, siapakah lagi yang diharapkan untuk menegakkan Islam. Seandainya semua orang cina muslim dan india muslim menjadi baik, mampukah mereka menjadi bangsa tonggak dengan bilangan mereka sedangkan bangsa melayu seluruhnya dibiarkan rosak?

Semangat cintakan bangsa adalah satu kekuatan fitrah yang wajar diletak pada tempatnya dalam memartabatkan Islam di bumi Malaysia.

Rasa cinta dan sayang kepada bangsa sendiri adalah kekuatan fitrah yang diiktiraf dalam Islam. Mendahulukan bangsa sendiri dalam apa jua urusan dengan tidak menzalimi hak orang lain adalah satu manifestasi kasih sayang ini.

Semangat ini sepatutnya digunakan dalam perjuangan memartabatkan agama, dan bukan dinafikan peranannya.

Categories: Bangsaku, Sharing Tags: ,
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: