Home > Aktiviti, Sharing > Konvensyen Fiqh Ummah 2012: sekalung penghargaan

Konvensyen Fiqh Ummah 2012: sekalung penghargaan

K-Fiqh @ PWTC semasa majlis perasmian

Tahniah di ucapkan kepada para penganjur Konvensyen Fiqh Ummah 2012, yang terdiri daripada iluvislam, Zaharuddin.net, Telaga Biru dan Mantop Training Consultancy.

Konvensyen yang membariskan para ilmuan Islam yang telah dikenali seperti Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri, Dr Zaharuddin, Dr Zahazan dan Ust Zamri “Mantop”, juga menampilkan beberapa tokoh muda yang saya percaya memiliki potensi yang besar untuk menyumbang kepada dakwah Islam di negara kita. Secara peribadi, saya amat tertarik dengan Ust Fauwaz Fadzil yang pertama kali saya saksikan secara ‘live’. Ketokohan beliau dari segi gaya bicara dan isinya apabila membentangkan tajuk “Wasatiyyah dalam Turath (ilmu warisan Islam)” amat saya kagumi. Semoga beliau terus maju mencorak arus dakwah negara ini. Para asatizah lain yang tidak saya sebutkan di sini juga tidak kurang hebatnya. Terus-terang, kehadiran saya ke konvensyen ini memperkenalkan saya kepada sesetengah daripada mereka, yang sama sekali belum saya kenali sebelum ini. Alhamdulillah.

K-Fiqh Ust Ahmad Fauwaz Fafzil

 

Sedikit kesimpulan yang saya kutip dari setiap slot, sekadar nota ringkas daripada saya:

Wasatiyyah: Wasatiyyah bukan sekadar bermaksud kesederhanaan, malah sama sekali tidak bermaksud memberi ruang kompromi dalam perkara yang telah thabit, hukum yang telah pasti dan pegangan yang telah muktamad. Wasatiyyah juga memberi makna terbaik, paling hampir dengan sunnah Rasulullah, terpilih dan Islam itulah jalan wasatiyyah. Ekstreme dalam melebih-lebihkan dan juga terlampau bermudah-mudah bukanlah jalan wasatiyyah.

Wasatiyyah dalam Aqidah: dalam isu aqidah, jalan wasatiyyah mengambil berat kepda kesepakatan dalam perkara usul aqidah, dan berlapang dada dalam isu “furu’/cabang” dalam aqidah. Perbezaan dalam perkara furu’ tidak sepatutnya membawa kepada perpecahan apatah lagi mengkafirkan.

Wasatiyyah dalam Dakwah: Dalam dakwah, pendekatan wasatiyyah memberi penekanan kepada “dakwah bil hikmah” dalam ertikata hikmah yang sebenar. Hikmah bukan semata-mata lembut, tetapi yang lebih tepat ialah “cara yang terbaik yang paling sesuai dengan keadaannya/realiti/waqi'”

Wasatiyyah dalam Turath/khazanah ilmu warisan Islam: Pendekatan wasatiyyah di sini mengiktiraf dan menghargai warisan ilmu Islam dan jasa para alim ulama lampau. Warisan ini perlu sentiasa dirujuk oleh mereka yang mendalami ilmu agama. Adapun, disiplin-disiplin dan metodolgi yang benar adalah amat perlu dalam berinteraksi dengan kita-kitab turath, dengan mengambil kira tiada ulama yang maksum disamping adab-adab apabila membincangkan kelemahan dan membuat pembetulan di mana yang perlu.

Wasatiyyah dalam Muamalah Harta; pendekatan wasatiyyah mengiktiraf kewujudan institusi kewangan hari ini dan juga penggunaan wang kertas “fiat money” di samping menerima kelemahan yang ada. Usaha pembaikan dan pengenalan sistem mumalah Islam perlu dibuat secara berterusan, disamping pengenalan sistem alternatif seperti dinar emas.

Wasatiyyah dalam Penyucian Jiwa: Mengambil kira aliran-aliran tasauf yang bersumber kepada nas yang shahih. Adapun, keramat, wali, ilham dan  mimpi tidak boleh diambil sebagai hujah atau sumber hukum.

Wasatiyyah dalam Ibadah: Ibadah dalam ertikata yang luas, yang merangkumi seluruh aspek kehidupan tanpa meringan-ringankan sebarang tuntutan yang wajib dan berlebih-lebihan dalam mengejar redha Allah.

Wasatiyyah dalam kefahaman teks al-quran dan hadith: keperluan kepada disiplin dan metodologi yang benar dalam mengambil pengajaran dan beramal dengan teks al-quran dan hadith.

Wasatiyyah dalam Siasah/Politik: kepentingan adab dalam berpolitik. Matlamat akhir politik adalah menegakkan agama dan mentadbir dunia dengan agama.

Wasatiyyah dalam gaya hidup: Gaya hidup Islam yang wasatiyy dalam ruang lingkup hukum syarak, tanpa berlebih-lebihan dalam keduniaan atau langsung menolak kesenangan dunia.

Semoga usaha para asatizah ke arah mendidik umat ke jalan Islam yang syumul ini mendapat ganjaran sewajarnya daripada Allah.

Secara peribadi, saya amat mengalu-alukan usaha mencari kesepakatan dalam isu beragama ini, mencari titik persamaan dan mewujudkan satu persekitaran yang harmoni untuk perkembangan ilmu dan perbahasan ilmiah. Adapun, sebagaimana bidang professional yang lain, kedudukan para asatizah dan kepakaran dalam bidang masing-masing amatlah perlu dihormati dan ditegakkan. Saya amat terkesan dengan pendekatan Hasan Al-Banna dalam menyatukan kefahaman Islam dalam ruang lingkup Usul 20, yang pada saya amat selari dengan aliran wasatiyyah ini.

Categories: Aktiviti, Sharing
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: