Home > Hajj 1432H > HAJJ 1432H: Nota Pembukaan

HAJJ 1432H: Nota Pembukaan

Saya terpanggil untuk menukilkan coretan saya sepanjang perjalanan ke dua tanah haram ini, pada mulanya cuma sekadar catatan peribadi, agar segala perkara yang saya lalui tidak sekadar terpadam, dan sedikit demi sedikit luput dari ingatan.

Perjalanan haji, umrah dan ziarah ini saya lalui bersama jutaan umat manusia pada musim ini. Walaupun ibadat haji itu adalah sama dari segi rukun, wajib dan segala manasiknya,  tentunya setiap tetamu Allah akan memperoleh pengalaman yang berbeza, pengajaran yang pelbagai dan melihat setiap perkara melalui perspektif peribadi yang tentunya unik dan tersendiri.

Saya kongsikan coretan pengalaman saya ini dengan harapan supaya ada manfaat yang bakal diperoleh oleh sekalian pembaca.

Buat mereka yang masih tertunggu-tunggu peluang mereka menjadi tetamu Allah, diharapkan coretan ini akan membantu persediaan kalian, terutama dari segi minda, ilmu dan rohani, agar dapat membangkitkan semangat kalian untuk ke tanah suci, dan membulatkan azam kalian untuk mengerjakan fardhu haji.

Buat rakan2 yang telahpun mengerjakan haji, semoga coretan ini juga bermanfaat buat kalian, membangkitkan kenangan manis di tanah suci dan menguatkan keazaman untuk terus iltizam dan istiqamah dalam usaha mengekalkan kemabruran haji.

Akhirnya kepada Allah lah kembali segala puji-pujian, atas segala nikmat dan rahmat-Nya yang tidak putus-putus dan tidak terkira banyaknya.

Categories: Hajj 1432H
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

