Archive

Archive for December, 2011

Pagi Jumaat di Rooftop, Cikgu Alias & Akhi ‘Abdo dari Mesir

December 30, 2011 2 comments

Kaabah daripada tingkat paling atas Mas'aa (tempat Sa'ei) pada waktu fajr sehari sebelum hari wuquf

25 November 2011/ 29 Dzulhijjah 1432H:  Hari itu adalah hari Jumaat terakhir saya di bumi Makkah Al-Mukarramah. Suasana semakin sayu, bila mengenangkan saya bakal meninggalkan bumi penuh barakah ini. Bumi ini barakah dengan doa Nabi Ibrahim: “Wahai Tuhan kami, sesungguhnya aku sudah menempatkan sebahagian keturunanku di lembah tidak mempunyai tanaman, dekat rumah Engkau (Baitullah) yang dihormati.“Wahai Tuhan kami, dengan demikian itu supaya mereka (Hajar dan Ismail) mendirikan solat. Jadikanlah hati sebahagian manusia cenderung kepada mereka dan berikanlah rezeki mereka daripada buahan, mudah-mudahan mereka bersyukur.” (Surah Ibrahim, 14; Ayat 37)

Saya telah mempelawa Cg Alias dan isterinya yang juga seorang bekas guru (Cg Zainab) untuk naik ke tingkat 3 masjidil haram atau lebih biasa disebut “rooftop”. Cg Alias berumur 72 tahun dan isterinya telah 3 kali menunaikan fardhu haji. Beliau naik haji kali pertama pada tahun 1981 ketika berusia lebih kurang 40 tahun, kali ke-2 pada tahun 2000 pada usia lebih kurang 60 tahun. Katanya; “ketiga-tiga kali haji memberi pengalaman yang berbeza, yang kali ni susah nak dapat tengok kaabah sebab kena tawaf di laluan kerusi roda atau di tingkat paling atas.” Dari perbualan inilah saya mengajaknya solat subuh di rooftop, di saf paling hadapan dengan kaabah dapat dilihat terus walaupun dari kejauhan.

Pagi itu saya berjalan ke Masjid agak lewat, lebih kurang jam 4.45 sedangkan Azan pertama sudah dilaungkan lebih kurang jam 4.15, iaitu sejam sebelum masuk waktu subuh. Alangkah terkejutnya saya apabila saya mendapati Cg Alias dan isterinya sedang menunggu saya di sofa di lobi hotel. Saya tidak menyangka beliau begitu bersungguh-sungguh menerima pelawaan saya pada malam sebelumnya. Katanya, mereka berdua telah bangun seawal jam 3.30 pagi kerana tidak mahu terlepas ajakan saya. Tambahan pula, kami saling tidak menyimpan nombor telefon masing-masing. Kami cuma berbicara bila bertemu di dewan makan kami.

Kami berjalan dalam dingin subuh menuju escalator untuk naik ke rooftop. Kira-kira seminggu sebelum hari haji sehingga ke seminggu selepasnya, sudah tentu kami tidak akan dapat masuk ke Masjid seandainya kami keluar pada waktu itu. Jalan-jalan yang kami lalui ini sudah tentu telah penuh dengan saf para jemaah yang sedang menunggu waktu subuh, sambil bersolat sunat, berzikir dan membaca al-quran.

Suasana fajar di rooftop amat dingin dengan angin sejuk sepoi-sepoi bahasa. Suasana di sini semakin lengang kerana ramai jemaah haji telah pun pulang ke tempat asal masing-masing. Saya cukup menyukai suasana rooftop yang agak sunyi walaupun ketika orang ramai memenuhi setiap ruang saf. Terasa diri ini bergitu kerdil berada di kalangan jutaan manusia, dengan berbumbung kan langit yang gelap yang seakan tiada sempadannya. Di hadapan kami kelihatan Kaabah yang tidak henti-henti dikelilingi manusia sedang bertawaf. Satu keajaiban dalam dunia ini. Satu bongkah segiempat yang begitu simple, begitu diagungkan oleh umat manusia. Tidak ada saat yang berlalu melainkan ada sahaja orang yang bertawaf. Kalau berhenti pun cuma beberapa minit ketika solat jemaah lima waktu. Sebaik sahaja selesai solat, ada sahaja yang terus bangun dan menyambung tawaf.

Kaabah di tengah-tengah jutaan umat manusia

Permandangan dari atas, menyaksikan ribuan, bahkan jutaan manusia bersolat dan bertawaf di sekliling kaabah sangat memberikan kesan dalam hati. Terpahat rasa kebesaran Allah yang Esa, kekerdilan diri ini dihadapan-Nya, kesatuan umat sekalipun dengan segala bentuk kepelbagaian luaran dan dalaman bila semuanya berada di hadapan Kaabah. Berada di bawah langit tanpa bumbung memebrikan perasaan bahawa rahmat Allah begitu luas, terasa Maha Kuasa Allah mendengar rintihan hati setiap hambanya, terasa bahawa pintu rahmat seluas langit itu terus terbuka, menanti doa dan taubat setiap hamba.

Kami tiba di “rooftop” dan segera mencari ruang di saf hadapan. Saya pastikan tiada apa yang menghalang pandangan kami daripada melihat Kaabah. Isteri saya pula mengiringi Cikgu Zainab duduk di saf belakang bersama beberapa orang wanita yang lain. Saya berpesan kepada isteri saya supaya mengiringi Cikgu Zainab datang ke hadapan setelah jemaah mula beredar setelah selesai solat subuh.

Azan subuh berkumandang diikuti dengan solat sunat dan solat subuh. Solat subuh hari itu setenang subuh-subuh yang lain. Daripada tempat kami berdiri, jelas kelihatan Imam yang mengetuai solat di sebelah pintu Ka’abah. Seperti biasa, bacaan solatnya berkumandang melalui sistem pembesar suara yang cukup baik kualitinya. Selesai solat, ramai jemaah segera beredar dari tempat masing. Itu kebiasaan yang saya lihat di sini, kerana kebanyakan mereka telah pun berada di tempat duduk masing-masing beberapa jam sebelum subuh lagi.

(gambar saf solat)

Para jemaah sedang bersedia untuk solat Subuh (gambar diambil sejurus sebelum solat)

Kami mengambil tempat rapat ke pagar, supaya Kaabah kelihatan dekat tanpa sebarang halangan. Kami duduk di situ sambil berzikir dan berdoa. Menjadi kelaziman, masa lapang sesudah solat subuh itu saya isikan dengan zikir ma’thurat kubra. Kalau di tanah air, jarang sekali berpeluang membaca zikir ma’thurat kubra ini.

Saya selalunya menghabiskan masa antara antara solat subuh hingga ke Dhuha di situ, dengan di isi dengan zikir dan memerhatikan gelagat manusia yang terus tekun bertawaf. Dari tempat itu juga jelas kelihatan hiruk-pikuk mereka yang berlum-lumba mencium Hajar Al-aswad. Sesekali kelihatan kumpulan-kumpulan tertentu yang tawaf secara berkumpulan, dengan pakaian yang seragam supaya dapat di cam setiap ahlinya.

Teringat saya beberapa hari yang lalu, ketika duduk di rooftop ini bersama isteri sementara menunggu dhuha. Tiba-tiba, saya di sapa seorang lelaki yang sejak dari tadi kelihatan khusyuk membaca al-quran tidak jauh dari tempat saya duduk. Ruang antara kami boleh memuatkan seorang lagi jemaah. Dia bertanya apa yang sedang saya baca. “Al-ma’thurat,” jawab saya ringkas. “Al-Banna?” lelaki tadi bertanya lagi. Saya mengiakan sambil menghulurkan naskhah ma’thurat saya yang turut mengandungi terjemahan versi Indonesia, lengkap dengan riwayat-riwayat berkenaan dengan ayat al-quran dan zikir-zikir di dalam ma’thurat tersebut.

Dia memperkenalkan namanya sebagai ‘Abdo, berasal dari Mahmudiah, tempat lahir Hassan Al-Banna. Setelah saling memperkenalkan diri, kami berbual dalam bahasa Inggeris, bercampur bahasa arab yang cuma sedikit yang depat saya fahami. Antara isi perbualan kami adalah berkenaan Revolusi Mesir, keadaan Mesir dan umat Islam selepas Revolusi, tentang pilihanraya yang pada ketika itu belum berlangsung dan berkenaan dengan isu umat Islam seluruhnya. Antara cabaran di Mesir selepas revolusi adalah arus liberal dan generasi muda yang baru merasa “kebebasan”. Cabaran juga lahir daripada masyarakat kristian di Mesir. Walaupun jumlahnya tidak sampai 5%, namun mereka cuba mengambil kesempatan dalam ketidaktentuan selepas revolusi. ‘Abdo juga bertanya mengenai keadaan umat Islam di Malaysia.

‘Abdo bertanya juga mengenai buku apa yang saya baca, tafsir yang saya suka, dan beberapa soalan mengenai gagasan dakwah Imam Hassan Al-Banna yang saya fahami. Setelah kami bercerita panjang lebar, ‘Abdo berkata: “Now, I am confidence. I am from The Brotherhood, Alhamdulillah.” Perbualan kami semakin rancak ketika itu sehingga waktu yang berlalu terasa begitu pantas. Kami bertukar-tukar email dan no telefon dan ‘Abdo berpesan supaya menghubunginya jika saya berkesempatan ke Mesir. Sebelum berpisah, ‘Abdo berpesan supaya mengingatinya dalam doa Rabithah, doa yang mengakhiri zikir ma’thurat. Doa Rabithah itulah ikatan yang menghubungkan seluruh pekerja dakwah di atas jalan ini, yang berkongsi fikrah dan kefahaman yang sama, yang terus bekerja untuk mengembalikan Islam ke tempat yang sepatutnya.

Doa Rabitah (courtesy of http://ainaamardhiah.wordpress.com)

Ya Allah…
Engkau mengetahui bahawa
Hati-hati ini berhimpun kerana mengasihi-Mu
Bertemu untuk mematuhi perintah-Mu
Bersatu memikul beban dakwah-Mu
Hati-hati ini telah mengikat janji setia
untuk menegak dan mendaulatkan syariah-Mu

Maka eratkanlah Ya Allah akan ikatannya
Kekalkan kemesraan antara hati-hati ini
Tunjukkanlah kepada hati-hati ini
Akan jalannya yang sebenar
Penuhkanlah piala hati ini
Dengan limpahan iman, keyakinan dan keindahan tawakkal kepada-Mu
Hidup suburkanlah hati-hati ini
Dengan makrifat pengetahuan yang sebenar tentang-Mu

Jika Engkau mentakdirkan mati
Maka matikanlah pemilik hati-hati ini
Sebagai para syuhada dalam perjuangan agama-Mu

Engkaulah sebaik-baik sandaran
Dan sebaik-baik penolong Ya Allah
Perkenankanlah permintaan ini
Amin…

Tiba-tiba bunyi batuk Cikgu Alias mengembalikanku ke dunia nyata, setelah ingatanku bersama Akhi ‘Abdo yang mungkin telah kembali ke Mesir, bumi para nabi dan Rasul, bumi kelahiran Dakwah Ikhwanul Muslimin, walaupun masyarakat dunia mengenalinya sebagai bumi pyramid dan fir’aun.

Angin sejuk pagi itu mungkin tidak begitu sesuai untuk Cikgu Alias yang tentunya agak sensitive dengan suhu yang rendah pada usia sebegitu. Mungkin kalau terdedah kepada angin sejuk itu dengan lebih lama, batuk Cikgu Alias akan semakin teruk. Saya pun mengajak Cikgu Alias yang lebih selesa saya panggil Atuk itu untuk beredar dari Rooftop yang mula disinari mentari dhuha itu.

Itulah saat-saat akhir saya di Rooftop. Tanggal 1 Muharram 1433H, iaitu sehari selepas itu, ruang rooftop ditutup untuk orang awam, memandangkan kebanyakan jemaah haji telah pulang dan ruangan solat di aras tanah dan tingkat satu cukup untuk menampung jemaah yang masih tinggal.

Semoga kami akan kembali lagi ke sini.

Categories: Hajj 1432H

4 Petunjuk dari India: Syahadatul Haq

December 28, 2011 Leave a comment

Dataran luar Masjidil haram berhadapan dengan King Abdul Aziz Gate (gate 1)

Itulah umrah kami yang kesekian kalinya. Alhamdulillah, kebanyakan ahli kumpulan kami agak muda dan dikurniakan nikmat kesihatan dan kecergasan tubuh badan. Pagi itu, kami sama-sama bertolak ke Tan’eim, miqat atau tempat untuk berniat umrah yang terdekat. Perjalananan dari Masjidil Haram ke Masjid Aishah di Tan’eim adalah sejauh kira-kira 7 km dan mengambil masa kira-kira 15 minit jika jalanraya agak lengang dan kadangkala mencecah 40 minit pada waktu sesak. Rutin biasa di masjid Aishah ialah solat sunat tahiyyatul masjid, solat sunat ihram dan solat sunat dhuha. Setelah berniat ihram, kami bertolak kembali ke masjidil haram sambil diiringi talbiyah dan zikrullah. Setibanya kami di Masjidil Haram, selalunya kami akan segera melaksanakan tawaf dan saei dan bertahallul (keluar dari ihram). Jangka masa tawaf dan saei kadangkala mencecah sehingga dua jam, bergantung kepada kesihatan dan kesesakan orang ramai yang turut bertawaf dan saei pada masa itu.

Setibanya kami di perkarangan Masjidil Haram pada pagi itu, saya dan beberapa orang rakan berdiri di $dataran di hadapan Menara Jam Mekah, sambil menunggu para isteri kami yang kebetulan mahu ke tandas dan berwudhuk. Kami cuba sedaya-upaya untuk mengelakkan daripada terbatalnya wudhu’ ketika sedang tawaf, yang akan menyebabkan kami terpaksa berhenti tawaf, dan keluar untuk berwudhuk dan kembali menyambung tawaf.

Sedang kami berada di dataran itu, tiba-tiba kami di sapa oleh seorang lelaki yang agak berumur yang memperkenalkan dirinya sebagai Ismail daripada India. Ismail bersungguh-sungguh mengajak kami duduk dan memulakan kata-katanya dalam bahasa Inggeris yang agak bercampur-aduk: “ada 4 perkara penting yang semua Muslim patut berpegang dengannya;

  • Pertama: Kalimah Syahadah;
  • Kedua: Maka apabila engkau hendak membaca Al-Quran, mintalah perlindungan kepada Allah daripada Syaitan yang terkutuk. (Surah An-nahl, 16: Ayat 98)
  • Ketiga: Dan katakanlah, Ya tuhanku, Aku berlindung kepada engkau dari bisikan-bisikan syaitan (Surah Al-Mu’minuun, 23: Ayat 97)
  • Keempat: Dan aku berlindung kepada Engkau, Ya tuhanku, agar mereka (syaitan) tidak mendekatiku (Surah Al-Mu’minuun, 23: Ayat 98)

Sheikh Ismail menyambung lagi, sekiranya semua umat bersatu atas kalimah syahadah dan beramal dengan semua ayat ini, iaitu ayat-ayat memohon perlindungan daripada syaitan, maka semua masalah dunia akan selesai, umat akan bersatu. Dunia ada pelbagai masalah kerana umat Islam tunduk kepada syaitan dalam macam-macam bentuk ketundukan!

Kami kagum dengan kesungguhan Sheikh Ismail menyampaikan tazkirah beliau, ringkas, padat dan bersungguh-sungguh. Dan saya amat bersetuju dengan isi tazkirahnya. Memang itu lah hakikat dunia; pertembungan antara haq dan batil akan terus berlaku dan syaitan akan sentiasa cuba untuk menyesatkan manusia. Berbahagialah sesiapa yang selepas melalui semua ujian ini, mereka menemui Allah dalam keadaan redha dan diredhai.

Selesai tazkirah ringkasnya, Sheikh Ismail tiba-tiba mengeluarkan satu buku nota kecil daripada koceknya. Dia menulis nombor ayat-ayat yang telah dipetiknya, berserta namanya S.Md.Ismail lalu menghulurkan kepada kami. Sheikh Ismail kemudiannya bertanya nama setiap daripada kami dan tempat asal kami, Malaysia lalu menulis semuanya di dalam buku notanya. Jelas kelihatan senarai dalam buku itu sudah agak panjang, nama dan tempat asal. Kelihatan seolah-olah buku nota itu sudah hampir penuh dengan nama-nama dan sudah sekian lama disimpannya. Kami mengambil gambar bersama-sama dan Sheikh Ismail berlalu pergi.

Saya cukup takjub dengan peristiwa itu. Peristiwa itu mengingatkan saya kepada sebuah risalah kecil yang pernah saya baca, yang kami pernah bincangkan dalam halaqah kami, yang juga karangan seorang Sheikh dari bumi India; Risalah bertajuk Syahadatul Haq oleh Abul A’la Al-Maududi.

Wajah ceria di sebalik pesanan yang amat bermakna

Syahadatul Haq (Persaksian Kebenaran) antara lain berkisar mengenai ayat Al-Quran yang terjemahannya berbunyi: “Dan demikian pula Kami telah menjadikan kamu (umat Islam) sebagai “umat pertengahan” agar kamu menjadi saksi atas manusia dan agar Rasul (Muhammad) menjadi saksi ke atas kamu” (Al-Baqarah; 143)

Abul A’la Al-Maududi menekankan bahawa peranan umat Islam sebagai umat pertengahan ini akan dipersoalkan di hadapan Allah sebagaimana setiap Rasul akan dipersoalkan di hadapan umatnya. Apabila sesuatu umat sesat, maka Rasulnya akan ditanya; “tidakkah telah engkau sampaikan apa yang wahyukan kepadamu?” Maka setiap Rasul akan bersaksi bahawa dia telah berusaha dengan sehabis daya untuk menyampaikan dakwahnya lalu umat yang sesat itu pun akan menerima azabnya.

Sebagai umat pertengahan, persaksian yang sama akan diminta daripada kita, umat Islam. Kitalah yang menyambung dakwah Rasul sehingga ke akhir Zaman, menjadikan kita “umat pertengahan” yang menghubungkan dakwah Rasulullah sehinggalah kepada semua umat sehingga hari kiamat. Maka, apabila persaksian itu diminta daripada kita, bagaimana agaknya kita akan menjawabnya. Seandainya ada seorang bukan Islam yang pernah hidup bersama kita di dunia, ketika dipersoalkan di hari akhirat kelak, lalu si kafir berkata; “tidak pernah sampai seruan ini kepadaku, walaupun sipolan tinggal di sebelah rumahku, maka azablah dia bersama-sama aku!” Bagaimana agaknya jawapan kita?

Abul A’la Al-Maududi juga menegaskan bahawa persaksian ini tidak cukup dengan kata-kata. Seandainya mesej Islam dan keimanan itu tidak sampai melalui kata-kata, adakah semua ruang telahpun diusahakan? Beliau juga menegaskan bahawa mungkin dakwah Islam itu tidak sampai disebabkan kelemahan umat islam sendiri, maka bagaimana agaknya kita hendak mempertahankan diri?

Berapa ramai orang tidak langsung tertarik dengan Islam disebabkan keburukan akhlak orang Islam, atau disebabkan kemunduran umat Islam, atau disebabkan pecah belah yang berlaku di kalangan umat Islam, dan pertumpahan darah di sana sini dalam dunia Islam.

Satu-satunya cara melepaskan diri daripada persaksian ini adalah berusaha dengan sedaya yang mungkin!

Mungkin inilah yang menggerakkan Sheikh Ismail untuk menyampaikan sedikit tazkirahnya kepada sesiapa sahaj yang dijumpainya. Supaya nanti, bila bertemu Allah ta’ala, ketika diminta persaksiannya, maka dia akan berkata; “wahai tuhanku, aku telah sampaikan kepada sipolan dan sipolan, Inilah senarai namanya!”

Inilah contoh yang hidup di hadapan kami, yang Allah takdirkan bertemu dengan kami, yang menimbulkan satu kesedaran dalam diri kami, pada pagi itu, pada masa kami cuma menunggu para isteri yang pergi ke tandas.

Allahuakbar!

Categories: Hajj 1432H

Ibadah Haji: Peluang penghapusan dosa

December 26, 2011 Leave a comment

Allah subhaanahu wata’aala yang Maha Pengasih lagi Maha Pemurah telah menganugerahkan kepada umat manusia sekian banyak peluang untuk mendekatkan diri dan kembali kepada-Nya. Dalam sehari, Allah menyediakan solat lima waktu sebagai sebagai “checkpoint-checkpoint” utama untuk memastikan setiap hamba mengingatinya. “Wa aqimi as-solaatu lizikri”; dan dirikanlah solat untuk mengingati-Ku. Solat memastikan bahawa setiap hamba tidak tersesat dalam perjalanan hidup sehari-hari, sebagaimana yang termaktub di dalam Al-Quran, “sesungguhnya solat itu mencegah daripada perbuatan keji dan mungkar”.

Demikianlah juga Allah mewajibkan solat jumaat pada setiap hari jumaat, penghulu segala hari sebagai satu agenda mingguan yang penting untuk umat Islam sepanjang zaman. Demikianlah juga Allah jadikan bulan Ramadhan dengan peluang mendapat pahala berganda-ganda dalam setiap tahun.

Lima waktu setiap hari.
Hari Jumaat setiap minggu
Bulan Ramadhan setiap tahun
Demikian peluang silih berganti
Untuk Sang Hamba mengabdi diri
Maka kemuncaknya adalah Haji
Setiap dosa akan diampun
Bagai kelahiran semula dari perut Sang Ibu!

Teringat saya pertanyaan seorang rakan sekerja berbangsa Cina kepada saya beberapa hari sebelum saya berangkat ke tanah suci; “Kenapa awal sangat nak pergi haji, biasa orang kata enjoylah life dulu, baru pergi haji!” Saya kurang pasti dari mana persepsi sebegitu diperolehi oleh rakan sekerja saya itu.

Hakikatnya haji yang mabrur seolah-olah satu peluang kelahiran semula, tiada dosa seumpama ketika keluar dari perut ibu. Satu permulaan baru dalam hidup ini. Itu lah yang betul-betul saya harapkan. Satu kelahiran semula.

Saya teringat kisah pengislaman Amru bin Al Ash yang disampaikan dalam salah satu sesi kuliah yang disampaikan oleh Ust Abdul Halim Abdullah ketika di tanah suci. Amru bin Al Ash adalah salah seorang sahabat yang lewat memeluk Islam, malah pernah memusuhi Islam. Beliau adalah di kalangan cerdik pandai dan bangsawan Quraisy. Beliau terlibat pernah berperang melawan tentera muslimin dalam Perang Badar, Uhud dan Ahzab. Beliau juga adalah utusan orang Quraisy yang telah berjumpa dengan Raja Najashy (Negus) di Habsyah meminta supaya Raja itu menghalau Orang Islam yang diketua Jaafar bin Abi Talib yang berhijrah ke Habsyah dan meminta perlidungan di situ, akibat penindasan orang-orang Quraisy di Mekah. Namun, di sebalik dosa-dosa menentang kaum muslimin itu, Amr akhirnya tertarik untuk memeluk Islam, bersama-sama Khalid bin A-Walid dan Uthman bin Thalhah. Mereka bertiga berkunjung ke Madinah dalam tempoh gencatan senjata selepas Perjanjian Hudaibiah.

Sebaik sahaja Khalid bin Al-Walid memeluk Islam, Rasulullah menghulurkan tangan kepada ‘Amr untuk berjabat tangan. ‘Amr pada mulanya kelihatan menghulurkan tangan namun menarik balik tangannya, lalu berkata beliau akan hanya masuk Islam dan berbai’ah dengan Rasulullah dengan satu syarat; supaya semua dosanya diampunkan. Lalu Rasulullah bersabda “Tidakkah kamu tahu bahawa Islam menghapuskan setiap dosa terdahulu?” Rasulullah meneruskan lagi bahawa Hijrah juga menghapuskan dosa-dosa, Haji juga menghapuskan dosa-dosa terdahulu. Kisah ini diceritakan dalam Shahih Muslim dan juga Musnad Imam Ahmad.

Inilah satu janji besar yang menunggu mereka yang mengerjakan haji.

Selain daripada itu banyak lagi peluang untuk menghapuskan dosa sebagai mana maksud hadith; “Al-umratu ila al-umratu kaffaratun bainahuma, wa al-hajju al-mabruur laisa lahu jazaan illa al-jannah”. Antara umrah ke umrah adalah penghapus dosa, dan haji yang mabrur, tiada balasan selain Syurga.

Allahummaj’alna hajjan mabruuro, wasa’yan masykuuro, wa zamban maghfuuro, wa’amalan sholihan maqbuula, watijaaratan lan tabuur… Amiin ya Rabb

Categories: Hajj 1432H

HAJJ 1432H: Nota Pembukaan

December 26, 2011 Leave a comment

Saya terpanggil untuk menukilkan coretan saya sepanjang perjalanan ke dua tanah haram ini, pada mulanya cuma sekadar catatan peribadi, agar segala perkara yang saya lalui tidak sekadar terpadam, dan sedikit demi sedikit luput dari ingatan.

Perjalanan haji, umrah dan ziarah ini saya lalui bersama jutaan umat manusia pada musim ini. Walaupun ibadat haji itu adalah sama dari segi rukun, wajib dan segala manasiknya,  tentunya setiap tetamu Allah akan memperoleh pengalaman yang berbeza, pengajaran yang pelbagai dan melihat setiap perkara melalui perspektif peribadi yang tentunya unik dan tersendiri.

Saya kongsikan coretan pengalaman saya ini dengan harapan supaya ada manfaat yang bakal diperoleh oleh sekalian pembaca.

Buat mereka yang masih tertunggu-tunggu peluang mereka menjadi tetamu Allah, diharapkan coretan ini akan membantu persediaan kalian, terutama dari segi minda, ilmu dan rohani, agar dapat membangkitkan semangat kalian untuk ke tanah suci, dan membulatkan azam kalian untuk mengerjakan fardhu haji.

Buat rakan2 yang telahpun mengerjakan haji, semoga coretan ini juga bermanfaat buat kalian, membangkitkan kenangan manis di tanah suci dan menguatkan keazaman untuk terus iltizam dan istiqamah dalam usaha mengekalkan kemabruran haji.

Akhirnya kepada Allah lah kembali segala puji-pujian, atas segala nikmat dan rahmat-Nya yang tidak putus-putus dan tidak terkira banyaknya.

Categories: Hajj 1432H

Apa signifikannya Gua Hira’ & Penurunan Wahyu Pertama

December 26, 2011 Leave a comment

Permandangan Kota Suci Makkah daripada Jabal Nur menjelang waktu Isyak: kelihatan cahaya lampu menerangi perkarangan Masjidil Haram

 

Umum mengetahui Gua Hira’ adalah tempat turunnya wahyu pertama, di mana Jibril datang menemui Rasulullah yang sedang bertafakur di Gua Hira’, dalam hening malam, dalam kesunyian dan kegelapan. Saya tidak berniat menceritaka secara terperinci mengenai peristiwa ini, walaupun ia satu perisitiwa yang sangan penting dan sangat patut deberi perhatian. Wahyu yang pertama ialah daripada surah Al-‘Alaq daripada ayat 1 hingg 5. Saya juga tidak berniat memperincikan tafsir ayat-ayat ini dan hikmah mengapa ayat ini diturunkan.

Syed Qutb dalam Tafsir Surah Al-‘Alaq dan dalam Muqaddimah Tafsir Fi Zilaalil Quran banyak membicarakan betapa signifikannya peristiwa penurunan wahyu pertama ini dalam sejarah umat manusia. Peristiwa ini menandakan satu permulaan episod baru dalam hubungan umat manusia seluruhnya dengan Penciptanya yang Maha Esa. Peristiwa ini merupakan permulaan hubungan langit dengan bumi.

Inilah permulaan satu fasa selama 23 tahun, di mana Allah mendidik satu generasi umat yang unik secara langsung melalui perantaraan Rasulnya. Wahyu Al-Quran diturunkan kepada mereka sedikit demi sedikit, adakalanya bagi menjawab persoalan, memberi teguran, mengemukakan datu dimensi baru dalam kehidupan, memberi satu cara fikir yang unik, menjawab tohmahan, menguatkan keazaman, menyatakan sokongan, memujuk hati yang gundah, memandu hati yang waswas, mendidik yang keliru, memberi amaran kepada yang ingkar, menegur, menyindir, menempelak, menceritakan kisah umat terdahulu untuk dijadikan panduan dan pedoman, merungkai segala tipudaya iblis dan syaitan, membongkarkan rancangan jahat orang musyrik dengan menggunkan pendekatan yang pelbagai.

Inilah hubungan yang membebaskan manusia daripada kesempitan dunia kepada keluasan dunia dan akhirat, memerdekakan manusia daripada segala bentuk penindasan dan karut marut kepercayaan kepada penghambaan kepada Allah Yang Satu. Didikan Allah bukan sahaja dalam perkara yang zahir, malah apa yang ada di dalam hati Rasulullah dan para sahabat juga diungkapkan oleh Allah.

Peristiwa ini berlaku dalam keadaan umat yang diselubungi jahiliyyah, setelah ajaran Nabi Ibrahim telahpun luntur, dicampur asuk dengan adat-adat, amalan-amalan agama cuma berdasarkan sangkaan-sangkaan dan pelbagai jenis berhala menjadi perantaraan untuk sampai kepada Allah Sang Pencipta.

Daripada didikan langsung inilah lahirnya “Generasi Quran Yang Unik” sebagaimana yang diungkapkan oleh Syed Qtub dalam bukunya “Petunjuk Sepanjang Jalan/Milestone/Ma’alim Fi Thoriq”. Inilah sebaik-baik generasi didikan Rasulullah yang seterusnya menyambung kegemilangan Islam dan menyampaikan sinar hidayah ke seluruh pelusuk dunia.

Wahyu ini telah memberikan satu matlamat baru kepada manusia dalam kehidupannya dan  menerangkan hakikat kewujudan manusia di alam ini. Wahyu ini memberi definisi baru dalam hubungan manusia dengan alam sekelilingnya, hubungannya dengan Allah, yang mencipta alam ini.

Inilah satu jangkamasa yang telah mengubah satu bangsa yang tiada nilai di sisi manusia menjadi pemimpin sebuah tamadun baru, mengubah masyarakat jahiliyyah yang menjadi hamba nafsu serakah kepada hamba Allah yang taat kepada suruhan-Nya dan meninggalkan larangan-Nya.

Suatu ketika, apabila wafatnya Rasulullah, Abu Bakar meneruskan kebiasaan Rasulullah menziarahi Ummu Aiman, ibu susuan Rasulullah yang telah lanjut usia ketika itu. Ummu Aiman didapati dalam keadaan menangis lalu Abu Bakar pun bertanya akan sebabnya; Ummu Aiman menjawab; Aku tidak bersedih dengan wafatnya Rasulullah, tetpai akau amat sedih kerana putusnya wahyu setelah kewafatan Rasulullah. Itulah satu kehilangan yang besar.

Rasulullah telah wafat. begitu juga sahabat yang baginda didik. Namun yang ada bersama kita adalah Al-Quran dan Sunnah Rasulullah. Marilah kita menghayati al-quran sebagaimana para sahabat menghayatinya. Marilah kita merasakan setiap seruan dan suruhan itu adalah untuk kita. Setiap peringatan itu untuk kita. Setiap kisah umat terdahulu adalah pedoman buat kita. Setiap janji balasannya Syurga mahupun ancaman neraka adalah untuk kita. Setiap pujukan dan kata-kata semangat itu adalah untuk kita. Begitu juga setiap ancaman, sindiran, amaran azab adalah untuk kita sekiranya kita ingkar. Setiap kisah umat yang dibinasakan adalah amaran bahawa mana-mana umat yang melakukan kezaliman serupa akan di azab dengan balasan yang serupa di setiap masa dan setiap zaman.

Inilah kesan langsung peristiwa wahyu pertama! Kesan yang akan terus nyata sehingga hari akhirat!

Alangkah baiknya, andai kita mampu memahami segala wahyu ini, menghayatinya dan beramal dengannya. Ya Allah berikanlah kami kekuatan untuk kami baca ayat-ayat Mu, untuk kami fahami dan hayati setiap maksudnya, untuk kami laksanakan setiap suruhannya, dan kami tinggalkan segala larangannya. Semoga kami beroleh syurga yang engkau janjikan dan dijauhkan daripada neraka dan siksa azab-Mu. Semoga kami dapat mengadap-Mu, dalam engkau redha dan beroleh Rahmat-Mu.

Kepada Allahlah segala puji. Berikanlah kami kekuatan untuk beramal dengan wahyu-Mu. Dan matikanlah kami dalam keimanan yang tidak berbelah bagi.

Categories: Hajj 1432H

Gua Hira’: Menjejak Uzlah Rasulullah

December 26, 2011 1 comment

Nota Penting:

  1. Mendaki Jabal Nur dan bersolat di atasnya atau di dalam gua hira’, bukanlah suatu tuntutan agama, dan tidak dijanjikan apa-apa fadhilat tertentu. Bagaimanapun, semangat ingin menjejak apa yang Rasulullah telah lalui, merasai penat lelahnya, mengambil pedoman dan berazam melaksanakan sunnahnya adalah suatu yang bermanfaat, semoga diberi ganjaran sebaiknya oleh Allah SWT.
  2. Beruzlah (memencilkan diri) bukanlah sebahagian daripada tuntutan agama. Rasulullah tidak pernah beruzlah sebagaimana uzlah baginda di Gua Hira’ setelah baginda dilantik menjadi Rasul.

Menjadi kebiasaaan di kalangan kita untuk merasa sedikit bangga apabila menjejakkan kaki ke tempat yang ada sejarahnya yang panjang, atau tempat berlakunya sesuatu yang signifikan, contohnya: apabila berdiri di Old Trafford, kita mungkin akan berkata, inilah padang tempat bermainnya Ryan Giggs, atau Alan Shearer atau mana-mana lagenda bolasepak Man U. Demikian juga halnya dengan peminat All Blacks bila tiba di Canterbury atau peminat tenis di Roland Garros atau Wimbledon. Demikian juga halnya bila kita berada di Westminster Abbey, atau Eiffel Tower, Hollywood dan sebagainya. Menjejakkan kaki ke tempat-tempat seumpama ini tentunya memberikan nostalgia yang tersendiri.

Alhamdulillah, dalam beberapa ketika berada di Makkah selepas musim haji, saya berpeluang melawat beberapa tempat yang selalu kita baca dalam kitab-kitab seerah.

Pengalaman mendaki Gua Hira’ meruapakan antara pengalaman yang istimewa. Gua Hira’ terletak kira-kira 5 kiloemeter daripada Masjidil Haram (jarak dikira berdasarkan kiraan garis lurus menggunakan Google Map) atau kira-kira 8km mengikut jalanraya yang terhampir.

Pendakian Gua Hira’

Gua Hira’ masih berada di dalam kawasan Tanah Haram. Perjalanan kami ke Gua Hira bermula kira-kira jam 3.00 petang. Dalam perjalanan kami, kedengaran berkumandang azan asar iaitu kira-kira jam 3.15 petang. Setibanya di kaki Bukit Nur (Jabal Nur), kami solat asar di sebuah masjid kecil di kaki bukit. Kami sempat solat berjemaah dengan penduduk tempatan di situ, yang cuma memulakan solat asar secara berjemaah kira-kira jam 3.45 petang, apabila ramai jemaah telah sampai ke Masjid.

Pendakian ke gua hira’ amat mecabar secara fizikalnya kerana bukitnya curam. Walaupun banyak anak tangga telah dibuat untuk memudahkan pengunjung, namun kesukaran mendaki anak-anak tangga itu masih terasa. Terlintas juga, bagaimana agaknya Rasulullah mendaki bukit ini sepanjang siri uzlah baginda di Gua Hira’.

Kami pernah diberitahu oleh Ust Halim yang memimpin kami sepanjang berada di tanah suci tentang pendakian Gua Hira’; Pada ketinggian lebih kurang setengah pendakian akan ada pondok menjual minuman, dan mungkin kita berpeluang ternampak bagaimana kotak-kotak minuman itu dipikul mendaki bukit tersebut, dan bagaimana peti sejuk tempat menyipan minuman itu di angkat ke atas sana.

Saya dan isteri hampir-hampir membatalkan niat kami untuk mendaki hingga ke puncak, apabila kami ternampak seorang nenek tua berbangsa turki yang sudah bongko tiga masih terus mendaki walau dengan bertongkat. Tidak kurang juga di kalangan mereka yang sedang mendaki turun memberi kata-kata perangsang supaya kami meneruskan pendakian.

Akhirnya, kami tiba juga di pondok menjual minuman. Walaupun dalan backpack yang saya bawa telah tersedia bekal air zamzam sejuk dari masjidil-haram, kami terasa sangat-sangat memerlukan tenaga baru daripada air minuman yang manis. Amat menakjubkan saya, apabila air minuman dalam tin yang disimpan dalam peti sejuk di pertangahan bukit itu masih sama harganya dengan air minuman di kaki bukit. Tiada eksploitasi di sini. Mungkin mereka sekadar mengharapkan pahala membantu orang lain yang dalam kesusahan, itu fikir saya.

Sebaik selesai menghirup minuman kami meneruskan pendakian. Antara yang menguatkan motivasi kami untuk terus berjalan ialah pasangan Haji Fuad dan Hajjah Nadzrah yang usia mereka telah lebih dari pada 50 tahun, hampir-hampir dua kali ganda usia kami, namun masih terus mendaki jauh di hadapan kami. Semoga Allah terus memberkati usia dan nikmat kesihatan kepada mereka.

Kami tiba jua di puncak Jabal Nur kira-kira jam 5.15 petang, kira-kira setengah jam sebelum masuk waktu Maghrib. Masih ramai manusia di sana, dan gua hira’ masih penuh dengan manusia yang hendak melihat tempat Rasulullah bertafakur, memisahkan diri daripada masyarakat Arab Jahiliyyah, mengenangkan nasib masyarakat yang kian jauh daripada ajaran Nabi Ibrahim dan mencari kebenaran daripada Allah yang Esa.

Pintu Gua Hira'

Kelihatan orang berpusu-pusu di hadapan pintu gua hira' (gambar di ambil dari puncak Jabal Nur)

Di puncak bukit itu, ada beberapa pondok yang dibina, ada yang siap dengan bangku dan dengan latarbelakang permaidani untuk sesiapa yang berhajat mengambil gambar (dengan sedikit bayaran), ada ruang untuk orang solat dan ada yang menjual pelbagai barangan seperti tasbih, batu-batu permata, cincin, inai dan lain-lain.

Permandangan matahari terbenam dari puncak itu cukup cantik, dengan cahaya daripada lampu ‘spotlight’ masjidil haram boleh dilihat di kejauhan. Mungkin inilah sebab Rasulullah memilih tempat ini, gua yang tenang, tersorok dari hiruk-pikuk kota Makkah, tetapi masih kelihatan dikejauhan, sambil bertemankan alam semesta cipataan Allah, langit, mentari, batu-batu dan burung-burung.

Permandangan matahari terbenam dari puncak jabal Nur; kelihatan Menara Jam Makkah dan Perkarangan Masjidil Haram disebelah kanan gambar.

Kami solat Maghrib di puncak itu. Itulah solat yang istimewa bagi saya.

Selesai solat, kami mengisi masa di puncak Jabal Nur dengan sedikit Tazkirah oleh Ust Hasan Halim yang mengingatkan kami mengenai peristiwa Wahyu Pertama yang di terima oleh baginda Rasulullah di Gua Hira’ ini.

Tazkirah Maghrib

Antara isi penting pengisian Ust Hasan:

  1. Peristiwa turun Wahyu Pertama
  2. Pengasingan Jiwa daripada segala bentuk Jahiliyyah: walaupun secara zahirnya kita berada dalam dunia yang dipenuhi unsur-unsur Jahiliyyah
  3. Pentingnya ilmu dalam urusan agama: IQRA’

Perjalanan menuruni Jabal Nur pada waktu malam, dengan dibantu cahaya lampu suluh drpd handphone agak mencabar. Terlintas di fikiran, bagaimanakah Rasulullah bergegas turun daripada bukit ini, dalam keadaan tergesa-gesa, cemas dan terkejut dengan kunjungan pertama Jibril sehinggalah baginda bertemu Khadijah radiallahuanha, sambil meminta diselimutkan; zammiluuni, zammiluuni, zammiluuni…. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Rasulullah SAW.

Sambungan: Apa signifikannya Gua Hira’ & Penurunan Wahyu Pertama

Categories: Hajj 1432H

Nikmat Pergi Haji: Bermulanya dengan keazaman.

December 17, 2011 Leave a comment
Baitullah

Kaabah selepas musim haji

Kewajipan menunaikan fardhu haji adalah sesuatu yang secara umumnya telah sedia diketahui oleh sekalian umat Islam. Kita di ajar sejak dari kecil mengenai kewajipan menunaikan fardhu haji melalui rukun islam yang kita hafal, melalui nasyid-nasyid, melalui hadith-hadith awal dalam Kitab Hadith 40 oleh Imam An-Nawawi dan melalui pelbagai cara lagi. Pendek kata, wajibnya fardhu haji itu adalah sesuatu yang memang diketahui umum.

Berbeza dengan rukun Islam yang lain, haji merupakan satu-satunya rukun Islam yang disebut “bagi yang mampu”. Syahadah, solat lima waktu, puasa di bulan ramadhan dan zakat tidak ada yang disebut wajib bagi yang mampu, cuma ibadah haji sahaja yang disebut wajib bagi sesiapa yang mampu.

Para ulama mentakrifkan istilah ‘mampu’ ini umumnya dalam perihal harta dan kekuatan fizikal. Ibadah haji memerlukan pengorbanan harta benda yang agak banyak dan memerlukan banyak pergerakan anggota badan. Rukun dan wajib haji memerlukan perjalanan daripada beberapa tempat yang spesifik dalam tempoh waktu yang spesifik. Bilangan umat yang berpusu-pusu mengerjakan haji menambahkan lagi cubaan dan dugaan sepanjang tempoh ini.

Kadangkala, istilah mampu ini saya rasakan terlebih diberi penekanan, sehingga ramai merasakan bahawa ibadah haji itu belum wajib bagi mereka kerana mereka belum mampu. Ramai juga yang menggunakan istilah “sampai seru”. Mereka merasakan bahawa mereka belum sampai seru padahal tiada halangan bagi mereka mengerjakan haji dari segi kewangan mahupun kesihatan.

Perlu diingat bahawa kewajiban haji tidak terputus walaupun setelah seseorang itu mati, malah seumpama hutang piutang, pihak waris perlu mengerjakan haji bagi pihak si mati. Rukun Islam lain seperti puasa dan solat tidak diwarisi kewajibannya setelah seseorang itu mati, dan tidak perlu di qadha oleh pihak waris.

Saya sendiri cuma mempelajari ilmu-ilmu tentang haji sekadar salah satu daripada rukun islam, dan sekadar untuk menjawab soalan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia. Tidak pernah terdetik di hati saya ketika menyanyikan nasyid “Rukun Islam 5 Perkara” atau ketika belajar di sekolah tentang ibadah haji, bahawa ibadah ini perlu saya segerakan seawal yang mungkin, sebaik sahaja saya “mampu”.

Saya mula terfikir untuk menunaikan fardhu haji seawal yang mungkin ketika saya sedang menuntut di Melbourne. Pada masa itu sekumpulan pelajar merancang untuk menunaikan fardhu haji terus dari sana, yang mana kosnya lebih murah dan tidak perlu mendapatkan giliran berdasarakan kuota Negara. Saya amat teringin untuk turut serta dalam rombongan itu, namun tidak memiliki kemampuan dari segi kewangan, memandangkan semua wang simpanan saya baru sahaja saya gunakan untuk majlis perkahwinan saya pada Januari 2004.

Bermula detik itu saya memahatkan azam untuk menunaikan fardhu haji seawal mungkin. Sebaik sahaja saya dan isteri mula bekerja, kami mula mendaftarkan diri untuk menunaikan fardhu haji. Pada waktu itu, jumlah minima yang perlu ada dalam akaun tabung haji iaitu RM1300 seorang. Jumlah itu terasa seakan sangat banyak jika dibandingkan dengan gaji bulanan kami dan tuntutan kewangan semasa, ketika memulakan hidup berumahtangga di tanahair dengan seorang cahaya mata. Pernah satu ketika kami terpaksa membatalkan pendaftaran haji tersebut, kerana memerlukan wang untuk membayar deposit sewa rumah ketika kami berpindah dari Seremban ke Kuala Lumpur. Kami segera mendaftarkan diri semula sebaik sahaja memiliki jumlah wang yang mencukupi beberapa bulan selepas itu.

Pernah juga cita-cita untuk menunaikan haji seawal mungkin ini seakan-akan terkubur apabila saya bertukar pekerjaan dan mula ingin bekerja sendiri, sementara isteri pula berhenti kerja untuk malanjutkan pelajaran. Dengan sumber pendapatan yang tidak menentu, dan wang simpanan yang semakin berkurangan, cita-cita haji saya seakan tenggelam dalam kesibukan harian. Adakalanya, keperluan harian kami cuma sempurna dengan pertolongan daripada orang tua kami.

Allah yang Maha Kaya mengurniakan rezeki kepada hambanya daripada sumber yang tidak disangka-sangka. Benarlah janji Allah dalam ayat yang masyhur dengan nama ayat seribu dinar; “dan sesiapa yang bertaqwa kepada Allah, nescaya Allah akan menjadikan untuknya jalan keluar, dan rezekinya daripada sumber yang tidak disangka-sangka, dan sesiapa yang bertawakkal kepada Allah, maka akan dicukupkannya….

Untuk musim haji 1431H/2010M, Saya dan isteri menghantar rayuan kepada pihak tabung haji untuk menunaikan fardhu haji pada tahun tersebut, sambil diiringi doa dan harapan. Allah lah yang sebaik-baik perancang. Rayuan kami di tolak pada tahun tersebut.

Tahun berikutnya, kami masih menaruh harapan. Rayuan yang sama kami hantar, dan jawapan yang kami terima daripada pegawai yang bertugas bahawa, surat rayuan kami akan tetap diproses, akan tetapi pelunag yang ada amatlah tipis kerana rayuan yang diutamakan adalah untuk warga tua dan mereka yang amat perlu menyegerakan fardhu haji, sedangkan kami tidak termasuk dalam kelompok tersebut. Kami dinasihatkan untuk mendaftar dengan mana-mana pakej terutamanya pakej TH Travel sekiranya kami benar-benar mahu pergi awal, kerana peluangnya lebih cerah. Pada waktu itu, wang simpanan kami sekadar cukup untuk pergi berdua melalui muassasah yang mana kosnya lebih kurang sepuluh ribu ringgit seorang, sedangkan kos untuk pakej adalah dua kali lebih banyak. Mana mungkin kami dapat kumpulkan sebanyak itu dalam tempoh kurang setahun. Kami buntu. Dalam masa yang sama, kami tetap mendaftar dan berusaha dan tidak putus-putus berdoa untuk menyampaikan kami ke tanah suci tahun ini. Itulah tema doa-doa saya sepanjang ramadhan tahun ini, terutama dalam qiamullail di sepuluh malam yang terakhir.

Allah Maha Kayalah yang mencukupkan segala keperluan hambanya. Kadangkala, Allah tidak mengurniakan segala yang kita pinta secara terus. Cukuplah kiranya Allah meletakkan kita dikalangan hamba-hambanya yang soleh, dermawan lagi budiman. Begitulah Allah akhirnya mencukupkan keperluan kami. Alhamdulillah kami dikelilingi ibu bapa, adik beradik, saudara mara dan sahabat handai yang banyak membantu memudahkan urusan persediaan kami untuk ke tanah suci.

Akhirnya, berita gembira itu sampai jua. Kami terpilih menunaikan haji tahun ini, walaupun daripada jumlah yang mendaftar pakej bersama kami, cuma separuh sahaja yang terpilih. Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar! Walillahilhamd. Kepada-Nya lah segala puji-pujian.

Labbaikallahumma labbaik! Labbaika lasyariikalaka labbaik! Innal Hamda, Wanni’mata, laka walmulk, laasyariikalak; “hamba-Mu datang menyahut seruan-Mu, Ya Allah, hamba-Mu datang menyahut seruan-Mu. Hamba-Mu datang menyahut seruan-Mu. Tiada sekutu bagi-Mu. Hamba-Mu datang menyahut seruan-Mu. Sesungguhnya kepada-Mu segala puji, segala nikmat, milik-Mu segala kekuasaan, tiada sekutu bagi-Mu.

Categories: Hajj 1432H