Home > Sharing > Aura Negatif, punca atau natijah?

Aura Negatif, punca atau natijah?

Kenapa serba tak kena aje???

Pernahkah kita melalui satu suasana hidup yang serba tak kena, emosi yang serabut, banyak benda tak jadi seperti yang diharapkan, orang-orang sekeliling kecewa dengan kita dan tidak memberi layanan yang sewajarnya kepada kita, banyak benda-benda penting yang kita terlupa, dan masalah datang bertimpa-timpa?

Saya cuba analisa suasana ini. Saya pernah alaminya. Satu kesimpulan yang saya buat ialah semuanya berpunca daripada diri kita.

“and whatever misfortune befalls you, it is because of what your hand have earned” (Asy-syuura;30)

Macam mana saya boleh sampai kepada kesimpulan ini?

Cuba bayangkan, anda bangun pagi dengan satu dugaan yang besar, dengan minda yang serabut dengan masalah itu, dengan muka yang berkerut, anda pergi makan di sebuah kedai. Dengan keserabutan anda, order anda tak clear dan si ‘macha’ yang hantar makanan tu pun jadi mangsa pertama anda pada hari tu. Lalu anda dengan tak puas hatinya, makanlah apa yang di hantar. Dengan keserabutan itu jugak, anda akan mudah tercekik, mudah tertumpah makanan dan macam-macam lagi yang boleh jadi. Daripada kedai makan, anda pergi nak beli suratkhabar kat kedai sebelah. Dengan apa yang telah terjadi kepada anda pada pagi itu, muka anda pun dah berkerut semacam, tidak mampu lagi utk senyum. Cashier di kedai tu pun, bila tengok muka anda sahaja, dia dah tak berani cakap banyak, nak senyum pun tak keluar, lalu anda pun berfikir “kenapa lah hari ni semua orang bad mood je…..”

Cuba gambarkan scenario yang sama seperti di atas, bangun pagi dengan masalah yang sama, tetapi kita mengambil pendirian yang berbeza, masalah itu masih kita fikirkan, cuma kita dengan rasionalnya mampu mengawal diri kita. Mungkinkah hari kita akan berbeza?

Sebenarnya mood atau aura negatif tu berpunca daripada apa? Siapa yang create? Sapa yang set kan? Mungkinkah daripada kita sendiri?

Saya cuba gambarkan “hari yang baik”. Apabila semua urusan kita dimudahkan, semua orang semacam membantu, semua orang ceria, dari manakah mood baik itu. Bukankah daripada kita sendiri?

Saya teringat, ketika mengikuti kursus Covey’s 7 Habit. Antara yang menarik ialah satu frasa; “between stimulus and the response, lies a space where we have freedom to choose our response.” Apa maksudnya? Maksudnya, walau apapun yang berlaku kepada kita, kita memiliki kebebasan untuk memilih bagaimana reaksi kita terhadap perkara itu. Dan buruk baiknya hari kita bergantung kepada bagaimana kita memilih reaksi terhadap apa yang berlaku kepada kita.

Teringat saya hadith Rasulullah, junjungan mulia kita: “Ajaibnya urusan orang mukmin, apa sahaja yang berlaku, ia adalah baik baginya. Apabila berlaku sesuatu yang baik, maka dia bersyukur, dan itu baik baginya. Apabila berlaku sesuatu yang buruk, maka dia bersabar, maka itupun baik baginya”

Bukankah hadith ini menggambarkan bagaimana seorang mukmin memilih reaksinya terhapa apa jua takdir Allah yang menimpanya?

Saya doakan Allah memberi kita kekuatan untuk menghadapi apa sahaja ujian Allah dengan hati yang redha. Dan yakinlah Allah tidak akan membebankan kita dengan bebanan yang tidak mampu kita tanggung.

“la yukallifullahu nafsan illa wus’aha”

Sesungguhnya, Allah lah yang membantu kita menghadapi semua ujian dengan redha. Kita bergantung kepada Allah dalam segenap urusan kita, dan kita menyerahkan kepada Allah untuk memberikan hasil yang sewajarnya dalam apa jua yang kita usahakan.

Saya berazam untuk mengubah cara saya menghadapi ujian-ujian Allah dalam hidup ini, kepada satu tahap yang lebih baik.

Allahu Al-musta’aan….

“between stimulus and the response, lies a space where we have freedom to choose our response”

Categories: Sharing
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: