Home > Aktiviti, Sharing > Pasca KOBANNA: Kenapa ISMA membincangkan tajuk ini

Pasca KOBANNA: Kenapa ISMA membincangkan tajuk ini

Alhamdulillah, sudah hampir seminggu Kobanna berlalu, bermacam-macam komen yang saya dpt baca sama ada di alam cyber atau di dunia nyata.

Antara yang saya tergerak utk respon ialah soalan di atas. apa kaitan ISMA sbg sebuah NGO Islam dalam isu Agenda bangsa, dan apa kaitan agenda bangsa dengan Hassan Al-Banna.

Saya mahu menjawab persoalan ini dengan melihat evolusi ISMA itu sendiri, sejak saya mengenali ISMA. Semoga dengan ini, mereka yang agak asing dengan ISMA dapat melihat ke mana hala tuju ISMA dan apa penyelesaian yang kami bawa untuk umat ini.

Tulisan ini agak panjang, yang saya coretkan pasca AGM ISMA 2009.

******************************************************************

Pasca AGM ISMA 31 Jan 2009

Segala puji bagi Allah SWT yang telah mengatur setiap sesuatu dengan sebaik-baik aturan. Tiada satu pun kebetulan kerana kebetulan bukanlah sebahagian daripada aqidah kita. Kita beriman bahawa setiap yang berlaku itu adalah sebagaimana yang dikehendaki Yang Esa. Dialah Yang Maha Berkuasa dan Maha Bijaksana dalam mengatur setiap sesuatu.

Segala puji bagi Allah kerana telah mengatur satu pengalaman hidup yang amat berharga, pengalaman berjalan bersama-sama satu organisasi dakwah yang berjalan di atas satu manhaj yang jelas, berfasa dan sentiasa memandang ke hadapan, meletak unjuran yang mencabar minda dan tenaga ahlinya.

AGM ISMA 2005: “Perkukuhkan ISMA, Kesani Masyarakat”

Mengimbau kenangan menyertai AGM ISMA yang pertama bagi saya pada tahun 2005. Pada masa itu saya baru pulang daripada luar negara, baru mengenali jalan dakwah ini dalam bentuknya yang amat simple dan sesuai dengan fitrah kejadian manusia. Ketika menjadi pemerhati kepada perbahasan-perbahasan ketika itu, yang antaranya melibatkan penukaran nama ISMA, pemerkasaaan amal akhawat, dan merayu supaya penggerak-penggerak akhawat diberi kebebasan yang lebih dalam amal di samping tanggungjawab mengurus rumah tangga, perbahasan di sekitar pemilihan JKP, mengekal atau merubah struktur sedia ada, saya terfikir, mengapalah para peserta AGM hari itu ‘menghabiskan masa’ membahaskan perkara-perkara yang remeh pada pandangan saya. Timbul satu persoalan dlm AGM itu, ada pendapat mahukan supaya dirujuk apakah yang tertulis dlm perlembagaan? Perlembagaan pula tiada di situ untuk dirujuk! Terfikir saya, bukankah tanggungjawab yang ada lebih banyak daripada masa yang kita ada? Bukankah dakwah ini simple dan jelas halatujunya, kenapa perlukan pendetailan sehingga ke peringkat pemilihan perkataan, apa lagi yang perlu dibincangkan? ayuh teruskan bekerja. Itulah antara perkara yang berlegar-legar dalam kepala saya pada masa itu.

Antara perkara yang saya masih saya teringat daripada pengalaman pertama ber-AGM hari itu adalah tema ucapan dasar : Perkukuhkan ISMA, Kesani Masyarakat. Terngiang- ngiang lagi rayuan Ust Abdullah Zaik supaya semua ahli ISMA tidak malu-malu menggunakan nama ISMA dalam medan amal, dan bersama ISMA ’sepenuhnya’ kerana masyarakat tidak akan terkesan sekiranya setiap individu cuma tampil sebagai orang-orang baik tanpa jenama. Sekali lagi minda simple orang muda ini terfikir, kenapa perlu ada jenama, bukankah dakwah ini universal? Teringat juga, ada perbahasan mengenai ’kesani masyarakat’. Ada suara-suara ahli yg merasakan seolah-olah ”kesani masyarakat” adalah satu fasa yang masih terlalu jauh dan penumpuan patut diberikan kepada keluarga dan tarbiah ahli.

Selepas berlalu beberapa ketika, barulah saya sedari bahawa AGM sedemikian rupa merupakan salah satu wasilah menyatukan fikrah dan amal. Sesuatu benda hanya boleh dianggap telah difahami setelah ia benar-benar lumat dibincang. Kemungkinan kita menganggap kita berkongsi satu kefahaman, tetapi gambaran perlaksanaannya dalam kepala masing-masing mungkin berbeza. Menutup ruang perbincangan dengan alasan itu adalah isu remeh cuma menambahkan lagi ruang kecelaruan. Matangnya sesuatu organisasi adalah bila mana ahli-ahlinya mampu berbincang secara rasional, berselisih dengan beradab dan akhirnya bersepakat atas satu pandangan yang lebih shahih.

AGM ISMA 2005 saya simpulkan sebagai satu usaha menggarap ahli, meraih sokongan untuk bekerja bersama-sama di bawah satu bendera dan meyakinkan mereka yang masih di atas pagar (walaupun pagar itu sendiri kurang jelas sempadannya)

AGM ISMA 2006: MEMBINA GENERASI WAWASAN

Menghadiri AGM tahun berikutnya merupakan satu lagi pengalaman yang membina. AGM ini mengutarakan beberapa projek ISMA yang antaranya adalah projek generasi muda, projek generasi wawasan, projek pengukuhan organisasi, projek dana dan projek pembinaan imej, itu yang saya masih ingat.

Teringat dalam perbahasan kali ini, antara persoalan yang ditimbulkan adalah ”adakah kita hendak mengulangi apa yang telah orang lain buat sebelumnya”, ”adakah kita hendak kembali ke 5 atau 10 tahun lepas?”, ”kenapa setelah kita berbincang untuk mengesani masyarakat dalam AGM pada tahun sebelumnya, kita kembali menfokuskan perhatian kita kepada projek-projek dalaman?”

Antara yang dibincangkan juga adalah penubuhan cawangan. Bagaimanapun perbincangan panjang lebar pada hari itu cuma berakhir dengan usul menyerahkan kpd JKP untuk membuat perincian tentang pindaan perlembagaan yang diperlukan untuk membolehkan penubuhan cawangan selesai. Sekali lagi minda org muda ini berfikir, ”what a waste!.” Teruk-teruk berbincang cuma itu keputusannya. Dan perlu ada satu lagi EGM untuk luluskan pindaan perlembagaan itu kelak!

Setelah berlalu beberapa ketika, barulah difahami bahawa dalam hal-hal sebegini perbincangan sedemikian rupa sebenarnya tidak sia-sia. Dalam berorganisasi, ada peraturan yang perlu dipatuhi, ada perbincangan yang perlu di buat, supaya organisasi itu akhirnya dapat berjalan secara terpandu dan tidak bergerak secara terburu-buru. Masa yang digunakan untuk menyusun sistem, sebenarnya akan menentukan perjalanan sesuatu sistem itu.

AGM kali ini saya simpulkan sebagai persiapan dalaman organisasi agar kelak dapat bergerak dengan lebih baik lagi. Inilah pelaburan jangka panjang, melabur dalam mengenbangkan kapasiti ahli di setiap peringkat, agar ahli dapat terus memikul beban tugas yang bakal bertambah dengan perkembangan organisasi itu.

AGM ISMA 2007: MELAKAR SEMULA PETA SIASI: Berfikir di luar Kotak

27 Januari 2007. Terus terang, ucapan dasar kali ini merupakan ucapan dasar yang saya susah nak faham, kerana bagi saya topik perbualannya bukanlah sesuatu yang biasa dibicarakan oleh sebuah organisasi tarbawi. Presiden menngingatkan supaya tidak tertipu dan meletak harapan bulat-bulat kepada kaedah DEMOKRASI dalam membawa agenda perubahan kerana demokrasi sekadar menjadi alat kepada barat sedangkan barat sendiri menolak demokrasi apabila amalan demokrasi itu bertentangan dengan agenda barat. Presiden memberi contoh kemenangan HAMAS dalam pilihanraya di Gaza yang dinafikan oleh Amerika dan sekutu-sekutunya yang kononnya champion dalam memperjuangkan demokrasi.

Presiden juga menyeru supaya kita befikir di luar kotak pemikiran umat yang rata-rata terperangkap dengan kerangka politik kepartian sehingga mengabaikan kepentingan dan masalahah umat. Presiden meletakkan harapan kpd ISMA untuk menjadi penyelamat kepada masalah umat ini dengan beberapa seruan iaitu kesatuan dan perpaduan, bersepakat dalam masalah kepentingan umat dan menghidupkan syura dan dialog.

Seruan keluar dari kotak pemikiran berasaskan demokrasi dan politik kepartian saya anggap sebagai satu seruan yang ’pelik’ dan mencabar minda untuk di fahami, ketika rata-rata umat meletak harapan kepada amalan demokrasi untuk keluar daripada kemelut politik semasa. Menutup ucapan dasar pada hari itu, saudara presiden menggariskan semula projek-projek dalam ISMA sebagaimana yang telah dibentangkan dalam AGM sebelumnya dan meletakkan keyakinan bahawa projek-projek inilah yang akan membantu melonjakkan ISMA sebagai penyelamat umat.

Sekali imbas, saya tidak dapat melihat kaitan antara agenda besar merubah peta siasi umat dengan projek-projek di dalam penumpuan ISMA. Saya tertanya-tanya adakah kita bercakap mengenai satu agenda yang besar padahal tindakan kita terfokus kepada perkara yang lain. Are we aligned?

2008: Pasca PRU ke-12

Tahun 2008 berlalu tanpa AGM memandangkan tarikh cadangan asal AGM begitu hampir dengan PRU12 pada 8 Mac 2008.

Pada saya, senario politik pasca PRU 12 memberi pemahaman yang benar dan jelas mengenai apa yang saudara Presiden cuba tonjolkan dalam AGM sebelumnya. Mungkin pemikiran saya lambat setahun agaknya. Kemelut politik BN dan PR pasca PRU-12 meyakinkan saya mengenai seruan saudara Presiden. Maslaha umat terabai dalam perebutan kuasa kedua-dua belah pihak dalam politik dwi-polar ini. Pelbagai tuntutan bangsa lain seakan mendapat tempat dan perhatian kedua-dua bleh pihak. Tidak dapat tidak, umat perlu di selamatkan daripada kancah ini!

Agenda Penggarapan Umum yang dicanangkan pihak JKP pada separuh akhir tahun 2008, pada saya merupakan agenda besar tahun ini, yang layak mengambil tempat dalam ucapan dasar sekiranya ada AGM pada tahun 2008. Agenda ini pada saya adalah penerusan kepada projek-projek dalaman sebelum ini, di mana kekuatan yang telah disemai dan arus yang telah diempang perlu dihalakan ke arah projek yang sebenar: mengambil tempat dalam masyarakat.

AGM ISMA 2009: MEMACU MISI PERJUANGAN UMMAH

Menghadiri satu lagi AGM merupakan satu lagi lonjakan buat minda saya. Ketika saya baru seakan memahami apa yang cuba diutarakan oleh pimpinan ISMA dalam AGM 2007 dan Agenda Penggarapan Umum, minda saya di asak untuk memahami satu lagi hakikat yang lebih jauh terkedepan. Berbekalkan semangat daripada Perang ’Furqan” 23 hari di Gaza, ”Memacu Misi Perjuangan Ummah” meletakkan satu gambaran yang jelas sejelas mentari pagi akan masyarakat yang bagaimana yang kita cita-citakan. ”Gaza sebagai masyarakat contoh” seakan memberi satu halatuju yang baru, membuka satu dimensi baru dalam pemikiran, dan meletakkan satu cita-cita yang besar untuk ummat ini. ISMA juga mengambil satu pendirian yang berani dalam memperkatakan isu survival umat Islam dan bangsa melayu, di luar norma pemikiran sedia ada. 3 polar pemikiran perjuangan Islam dan bangsa yang sedia ada dikupas (islamist, nasionalist & liberalist) dan ISMA hadir dengan satu pendekatan alternatif yang ’real’.

Saya melihat satu kelainan yang jelas dalam AGM kali ini. Amat sedikit isu-isu dalaman yang kita bincangkan. Perbahasan perwakilan juga menunjukkan satu kesatuan pemikiran yang menunjukkan perwakilan dari setiap kawasan ’beriman’ dengan misi perjuangan kita. Perwakilan seolah-olah telah berjaya menyelesaikan kemelut dalaman, isu penggarapan ahli dan bersedia untuk berfikir keluar, mengambil tempat yang sewajarnya dalam masyarakat. Perkembangan positif di setiap tempat seolah-olah menjadi bukti keberkesanan cara kerja kita sehingga ia tidak perlu dibincangkan lagi. Apa perlu perbincangan sekiranya bukti sudah ada di medan!

APA YANG TELAH SAYA PELAJARI?

Mengimbau kenangan-kenangan daripada AGM-AGM ISMA yang telah saya hadiri meyakinkan saya bahawa perjuangan bersama ISMA adalah satu perjuangan yang dinamik, bertahap dan jelas halatujunya. Dakwah ini bukanlah satu perjuangan yang kaku dan sekian bentuknya sehingga pendokongnya sekadar berpusing-pusing di tempat yang sama, mengulangi apa yang telah diulang sebelumnya. Dakwah ini juga bukanlah satu gerakan yang sekadar ”go with the flow” yang cuma menurut arus semasa, arus membawa kita ke jalanan maka kita ke jalanan, arus mengejar kekayaan ekonomi dan pangkat maka ke situlah kita, arus mendaki bangunan parlimen, maka kita juga ke situ.

Saya meyakini bawah dakwah sebeginilah yang akan terus wujud, sebahagian daripada kewujudan alam, memainkan peranannya, berfungsi dalam setiap keadaan. Dakwah inilah yang kita warisi sejak daripada wujudnya manusia di alam ini.

Terdetik di hati, saya baru menyaksikan perjalanan selama 5 tahun!. Perjalanan seterusnya tentu lebih menarik, mencabar dan menuntut setiap kudrat yang ada. Semoga saya dapat terus berjalan! Ameen.

Zaizul Azizi Bin Zaman

Ahli ISMA No. 539

AJK ISMA GOMBAK

Categories: Aktiviti, Sharing
  1. February 8, 2010 at 7:03 pm

    masyaAllah sgt bagus akhi recap mcm ni. sgt relevan dan sgt dekat dgn kami di sini.

    * ana pun nak no ahli jugak mcm emir😀

  2. ibnukhair
    February 7, 2010 at 12:12 pm

    Ingatkan sapa tulis.. Rupanya ammu zaizul..

    Memang da’bomb.. ikhlas dan tulus, gejolak jiwa muda yang dapat dirasai.. Gambaran idealisma mahasiswa dalam menanggapi bicara orang tua.. hingga dah jadi orang “tua” yang mampu menelan bicara dengan tenang…

    Terus jalan ammu!
    U.K.K.R

  3. February 5, 2010 at 12:08 pm

    semoga kita semua tetap tsabat di atas jalan ini =)

  4. February 5, 2010 at 11:46 am

    nice recap.

  5. February 5, 2010 at 10:23 am

    erk~ eheh… uhrm… apa tulisan tentang Kobanna di alam nyata? apapun recap yang menarik… sebab hanya pernah hadiri sekali AGM.

    • February 5, 2010 at 12:03 pm

      kat alam nyata melalui sembang2 dan komen2 spontan drpd rakan2

  6. February 5, 2010 at 7:05 am

    ana pun nak ada no. ahli ISMA…. huhu~

    • February 5, 2010 at 7:35 am

      isi lah borang… (panjang2 tulisan, itu pulak yg dikomennya)

  1. July 23, 2013 at 11:31 pm
  2. July 21, 2013 at 6:01 am

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: